Nová vládní strategie Digitální Česko pokrývá hlavní
problémy dnešního internetu - svobodný přístup a šíření informací,
síťovou neutralitu, nebo rozšíření širokopásmového připojení. Zároveň
navrhuje postup státu vůči podnikatelům v IT průmyslu a řešení problému
pirátství hudby a filmů.
VIZ IHNED
Český průmysl informačních technologií
by neměl postihnout osud toho automobilového. Namísto "ICT montovny"
proto chce český stát podporovat rozvoj internetových služeb a zboží s
vysokou přidanou hodnotou.
Podporu podnikatelů i lepší ochranu uživatelů
navrhuje ve 20 opatřeních nová vládní strategie "Digitální Česko v. 2.0
- Cesta k digitální ekonomice." A v mnoha oblastech si vůči současnému
stavu nebere servítky.
Koncepce, která má být po schválení vládou
základním postojem českého státu k oblasti internetu, přináší v českém
prostředí zásadní novinky.
Stát má i finančně podporovat rozvoj
širokopásmového připojení, hlásí se k principům svobody a rovnosti na
internetu a zásadní změnou má projít i přístup k jeho regulaci. Veřejnou
mocí stanovená pravidla by měla pokud možno ustoupit těm, která si
stanoví sami podnikatelé v oboru.
Internet jako páteř digitální ekonomiky
Základem nové vládní strategie, kterou
připravilo ministerstvo průmyslu, je rozvoj zanedbaného přístupu k
vysokorychlostnímu internetu v Česku. V tom zaostáváme za průměrem EU,
přičemž největší problém je v rozdílech mezi městy a venkovem. "Minulé
regulační zásahy státu ČTÚ nemotivovaly velké operátory k investicím do
vysokorychlostních sítí," přiznává se otevřeně v dokumentu.
Frekvence jsou strategická surovina....
Co nejmenší zásahy státu na internetu....
Národní distribuce filmů a hudby má předejít pirátství....
Veřejné informace pro všechny....
Strategie slibuje i dostupnost informací a
elektronických dat z veřejného sektoru pro všechny občany a firmy bez
rozdílu.....
Specifické úkoly dostanou i jednotlivá
ministerstva. Například ministerstvo práce a sociálních věcí má
vypracovat plán na rozšíření digitální gramotnosti obyvatelstva na
základě celoevropské iniciativy EU.
V souladu s navrženou unijní směrnicí se pak
má i v Česku zavést lepší ochrana soukromí a dat na internetu, včetně
"práva být zapomenut" na vymazání osobních údajů ze sociálních sítí a
dalších internetových služeb.
Na tahu ostatní ministerstva a vláda
Bez příloh téměř čtyřicetistránkový dokument,
staví na první verzi strategie přijaté 19. ledna 2011. Ta ve
vyhodnocení nedopadla příliš dobře - více než polovina stanovených úkolů
zůstala nesplněna. Česku také chybí naplňování evropské Digitální
agendy 2020. Ta je přitom jedním ze stavebních plánů Evropské komise,
jak udržet země unie v moderních oborech alespoň v soutěži s USA a Asií.
Nyní čeká strategii cesta meziresortním připomínkovým řízením. Na jejím konci by o upraveném dokumentu měla hlasovat vláda.
Podíl internetové ekonomiky v Česku roste - v
roce 2009 tvořila 3,6 procenta HDP a podle odhadu Boston Consulting
Group by do dvou let měla dosáhnout téměř šesti procent. Už dnes 27
procent podnikatelů nakupuje a 13 procent prodává on-line. Navíc se díky
internetu radikálně mění další odvětví jako je například cestovní ruch,
nebo finanční služby.
Žádné komentáře:
Okomentovat