Digitální televizní „zhůvěřilost“ pokračuje kromě naprosté většiny zemí EU i USA a dalších již i u nás a to na všech frontách a s poměrně rychlým rozvojem. Nyní navíc už za větší spolupráce a participace/spoluodpovědnosti s více a se strategicky významnými subjekty. Je zřejmé, že věci se i v praxi dávají do pohybu, což je patrné i v některých již poměrně značně izolovaných, avšak o to více radikálně negativních mediálních poselstvích. To samozřejmě ještě neznamená, že by šlo vše po letech blokace a vršení všemožných překážek úplně hladce a bez potíží, což je nakonec u tak náročného procesu a při limitech i komplikacích domácí mediální a podnikatelské branže pochopitelné a přirozené. Navíc jde o technologickou změnu, která stejně jako ve všech dalších oborech, nenastane „sama od sebe“. Ostatně jako to zjednodušeně glosoval jeden z mých kolegů “... někdo musí vzít peníze, nakoupit zařízení a na ty stožáry prostě musí vylézt...“.
Myslím, že je zřejmé, že se s postupující digitalizací přirozeně bude stále více objevovat množství radikálních názorů na samotný postup digitalizace i na některé doprovodné kroky (objektivních i subjektivních). Není mnoho času na komentování a odpovědi na všechny, byť často celkem zásadní vyjádření či názory (ostatně to již udělali např. v případě zveřejnění názorů komerční jedničky novináři a nakonec si názor udělají i všichni další). Právo na názor má z nás každý a je dobré slyšet zejména kritické i značně nepříjemné hlasy, které při jejich objektivitě a možnosti řešení případných potíží věci rozhodně prospějí. Jinak kauza kolem digitalizace coby „výmyslů“ politiků a regulátorů mi při krajním pohledu vzdáleně připomněla školní učebnicové historky o ničení strojů dělníky v minulých stoletích v době nástupu nových technologií a industrializace... Digitalizace, stejně jako celý technologický pokrok, není nepřítelem diváků, ale naopak ( ale stejně jako všechny věci technické má jistě i své negativa).
Myslím, že i přes potíže je zřejmé, že na straně naprosté většiny diváků nastane velmi brzy dobrý výsledek a užitek z přechodu na digitální vysílání, i přes potíže a nutnost aktivně si pořídit zařízení pro digitální příjem nebo jeho „aktualizaci“ v nových podmínkách (přeladění atd.). Však v profesionálně prováděných průzkumech jsou tendence jasné. Jak bylo prezentováno například na poslední akci ČTÚ je nyní pouze asi 4% diváků, z těch kteří přešli (zatím „dobrovolně“) na digitální televizní vysílání, do jisté míry nespokojeno, což je jistě relativně dobrý výsledek, navíc s reálnou nadějí na vylepšení i tohoto skóre (tzn. snížení onoho procenta) - i s motivací výsledky, ale zejména praxi zlepšit.
Možná že nakonec i určitý dílčí nesoulad při informování o posledních změnách digitálního vysílání v Praze v rámci urychleného spouštění veřejnoprávního multiplexu byl i k něčemu dobrý. Nakonec si i diváci přes přehršel pozitivních až idealizujících zpráv uvědomí technickou složitost a náročnost věci digitalizace. Mj. již počátkem září byla dohodnuta užší kooperace a informační spolupráce (včetně vyhodnocování nových leg.podmínek v praxi a doporučení pro další kroky...) například s Českými radiokomunikacemi, na kterých spolu s ČT nyní leží největší díl odpovědnosti ( a to i za objektivní i subjektivní potíže). Po pokroku při spuštění výstavby dalších sítí je pochopitelné tuto spolupráci a vzájemnou informovanost rozšířit i o další. Podobně počínaje úzkou spoluprací s ČT je tomu prakticky s drtivou většinou komerčních televizí a dalších subjektů, i když někteří stále preferují samostatnou strategii i ve věcech navýsost společných.
Pozitivní je rovněž aktivita a relativní úspěšnost dalších projektů i platforem, které aktuálně přicházejí s vylepšenými nabídkami pro diváky a které ve svých důsledcích pomohou vyřešit problém s přechodem na vysílání pro řadu obyvatel. Ostatně i v nadcházejícím týdnu budou na TK (úterý) i v médiích k dispozici podrobnosti o spuštění významných komerčních programů v HD a na satelitu. Hlásí se i další nové programy a roste konkurenční boj i mezi poskytovateli obsahu i přenosu. Další z nových televizí - TV Barrandov - oznámila termín svého startu (11.1.2009), což jej jistě pro diváky dobrá zpráva.
Také práce na přípravě hlavní fáze info kampaně pokračují velmi intenzivně. Po dokončení formálně-legislativního postupu při signaci dohod ke kampani jsou na řadě dílčí i velké veřejné soutěže na jednotlivé dodávky v rámci ucelených segmentů kampaně (viz například rozhodnutí NKS z počátku září - ad web NKS) podle příslušného zákona tak, aby byla komplexní kampaň včas a efektivně spuštěna. Preferenci na základě mnoha jednáních a konzultací dostala primárně autonomní strategie s tím, že na ní navážou další společné projekty (například možnost společného zadávání průzkumů prostřednictvím např.Digimonitoru či ATO a dalších již existujících struktur ...). O výsledcích budou brzy k dispozici podrobnější informace. Nyní nezbývá po kompletaci podkladů ještě v dílčích věcech také vyčkat praktického rozhodování a posuzování kolem TPP, resp. licencování dalších programů a samozřejmě na výstavbu sítí ruku v ruce s uzavřením příslušných kontraktů (v uplynulém týdnu byly po době očekání zveřejněny i další dosud nepříliš známé plány některých operátorů). I to se promítne do výsledného obsahu kampaně tak, aby byla přesná a pravdivá. Prvotně budou spuštěny on-line informační prvky včetně call centra a webu, i jako rozcestníku pro komplex dalších informací...
Pokročila také spolupráce na méně komerční fázi kampaně a tou je asistence specifickým skupinách obyvatel a institucí. Jednání například s Národní radou osob se zdravotním postižením ČR dospělo již do konkrétních forem kooperace a spuštění prvních projektů, na které naváží další, včetně perspektivní možnosti pro rozvoj dalších aplikací. Pozitivně se vyvíjí i souběžně připravovaná a projednávaná legislativa, když například novela ZEKu má za sebou projednání v pracovních komisích a v polovině října bude přímo na plénu LRV. I práce na D-booku spějí k reálnému výsledku zřejmě již na podzim atd. atd. atd.
Odkazy
- CDG
- Czech-Under Net PF
- DIGI kampaň Státní info web
- DIGI KOALICE
- DIGI příjem (studentský web)
- DIGI u nás...( Projekt ukončen)
- digitalNews.sk
- Digitální televize.cz
- DVB-T SHOP + info
- Evropská komise - direktoriát pro IT a média
- Hermes DIGI
- http://www.ceskamedia.cz
- http://www.digitalnitelevize.cz
- http://www.digizone.cz
- Ing. Soukenka - Spectrum management a dividenda
- Louč
- NEW - DIGITÁLNÍK
- Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR
- Slovensko DIGImedia
- Slovenská média
- Tasemnice
- Technet - digitální televize (jak dobře nakoupit)
- Univerzita
- www.digitalne.tv
- ČRo Digital
- ČT Digital
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat