Návrh poslanců Jana Husáka, Ludmily
Bubeníkové, Václava Cempírka, Jaroslava Ečka, Františka Laudáta a Pavola Lukši
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických
komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických
komunikacích), ve znění pozdějších předpisů (sněmovní tisk č. 836)
projednala vláda 28. listopadu s nepříliš lichotivých stanoviskem – viz usnesenívlády.
Vláda ve svém doprovodném stanovisku (PDF) není
s návrhem zcela spokojená:
" ....Jakkoliv vláda vítá snahu řešit některé praktické problémy v oblasti poskytování
veřejně dostupné služby elektronických komunikací, vůči některým navrženým
řešením má výhrady a pochybuje o jejich vhodnosti či účelnosti.
veřejně dostupné služby elektronických komunikací, vůči některým navrženým
řešením má výhrady a pochybuje o jejich vhodnosti či účelnosti.
1. Smlouva o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací
nebo připojení k veřejné komunikační síti, pokud je uzavřena prostřednictvím
některého z prostředků komunikace na dálku, by se měla řídit obecnými ustanovení
o spotřebitelských smlouvách (§ 51a an. občanského zákoníku). Doplnění odstavce 9
do ustanovení § 63 zákona o elektronických komunikacích vytváří duplicitní právní
úpravu k úpravě spotřebitelských smluv, což není nutné, ani vhodné.
nebo připojení k veřejné komunikační síti, pokud je uzavřena prostřednictvím
některého z prostředků komunikace na dálku, by se měla řídit obecnými ustanovení
o spotřebitelských smlouvách (§ 51a an. občanského zákoníku). Doplnění odstavce 9
do ustanovení § 63 zákona o elektronických komunikacích vytváří duplicitní právní
úpravu k úpravě spotřebitelských smluv, což není nutné, ani vhodné.
2. Vláda nesouhlasí s tím, aby neposkytnutí předsmluvních informací bylo
sankcionováno neplatností smlouvy. Poskytnutí informací a uzavření smlouvy jsou
v zásadě odlišné úkony, které spolu nesouvisí a sankce absolutní neplatnosti smlouvy
za neposkytnutí předsmluvních informací by tak vedla k vysoké právní nejistotě
v soukromoprávních vztazích.
3. Předložený návrh zákona se vztahuje pouze na nově uzavřené smlouvy
o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací nebo připojení
k veřejné komunikační síti. Návrhem není řešena problematika stávajících smluv
o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací nebo připojení
k veřejné komunikační síti. Do návrhu je třeba v tomto smyslu doplnit mimo jiné
přechodné ustanovení,
4. Předložený návrh zákona je pouze částečně slučitelný s právem Evropské
unie, a to konkrétně se směrnicí Evropského parlamentu a Rady 2002/22/ES
ze dne 7. března 2002 o univerzální službě a právech uživatelů týkajících se sítí
a služeb elektronických komunikací, se směrnicí Evropského parlamentu a Rady
2002/19/ES ze dne 7. března 2002 o přístupu k sítím elektronických komunikací
a přiřazeným zařízením a o jejich vzájemném propojení a se směrnicí Evropského
parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11. května 2005 o nekalých obchodních
praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu a o změně směrnice Rady 84/450/EHS,
2 směrnic Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES a 2002/65/ES a nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004.
5. Navrhovaná úprava správních deliktů neodpovídá stávajícím zvyklostem
dodržovaným při formulování skutkových podstat správních deliktů.
6. Předložený návrh zákona je třeba v rámci jeho dalšího projednávání podrobit
legislativně technické revizi a zpřesnit formulace některých navrhovaných ustanovení...."
Návrhem se prvně bude zabývat HV - Podvýbor pro elektronické komunikace a ICT průmysl ve čtvrtek 13. prosince 2012) č. 10
-----------------------------
Poslanecký návrh ve svém zdůvodnění mj. uvádí: "... Návrh
novely zákona je předložen z důvodů potřeby řešit nekalé praktiky operátorů
– tzn. podnikatelů v elektronických
komunikacích vůči zákazníkům a vůči ostatním podnikatelům v oblasti
elektronických komunikací. Tyto praktiky brání vzniku konkurence na
telekomunikačním trhu a tím pádem brání zlepšení kvality služeb a snížení
cen..."
Žádné komentáře:
Okomentovat