V prezentacích i v diskuzi na akci vyplynulo ze strany komerčních subjektů kromě poodhalení některých plánů také mnoho požadavků „výměnou“ za spíše obecné přísliby „připravenosti zajistit…, hledat kompromis....“ atd. Kromě kmitočtů pak komerční sféra požaduje/očekává od státu (spolu)financování přechodu na DVB-T2 po dobu nezbytného, nyní zřejmě mnohaletého, souběhu DVB-T a T2. Představa komerčního sektoru je, aby stát využil pro financování dalšího přechodu například prostředky získané z prodeje digitální dividendy. I nyní se tak opět nastoluje otázka „vejce či slepice“, tedy prodej něčeho, co ještě není disponibilní díky nedokončenému přechodu z analogu a díky nevrácení kmitočtů využívaných pro analog (PS. za několik dní začne v rámci novely ZEKu platit mj. i omezení pro duplicitu pokrytí identickým TV programem v analogu i digitálu coby neefektivním využití kmitočtů).
V rámci strategie Digitální Česko (MPO) a na základě právě probíhající veřejné konzultace strategie využití kmitočtového spektra (ČTÚ) je již do ní ze strany státních orgánů od počátku začleněno sestavení strategie přechodu na DVB-T2, spolu s dalšími souvisejícími věcmi. Strategie navrhovaná MPO je nyní v závěru vypořádávání došlých podnětů z veřejné diskuze a formulace výsledného návrhu se zapracovanými připomínkami. Vše bude i spolu s aktuálně velmi intenzivně připravovanou transpozici evropského telekomunikačního balíčku do českého práva logicky projednávat až nová vláda vzešlá z blízkých parlamentních voleb. (Konzultační dokument MPO byl rozeslán 6. dubna 2010 a současně byl publikován na internetových stránkách MPO. Své připomínky uplatnila řada subjektů soukromého i veřejného sektoru. Při přípravách strategie je MPO připraveno i nadále spolupracovat se všemi zainteresovanými subjekty a je otevřeno novým podnětům, které je možné zasílat na emailovou adresu DigitalniCesko@mpo.cz).
Ze strany zástupců státu pak na středeční akci ve 23.patře Hotelu Towers (Forum) byl jasně sdělen základní rámec a nezbytné podmínky dalšího postupu, včetně faktu, že přidělování sítí a kmitočtů proběhne v souladu se zákonem - na základě výběrového řízení. Komerční subjekty pak přednesly rovněž již tradiční úvahy o zájmu naplnit celý multiplex jenom svými programy spolu s potřebou další sítě pro programy v rámci vysílání v DVB-T2 ( a z hlediště pak anonymně doplněné i o „požadavek na další síť pro zatím nefunkční 3D“). Zákulisní replika pak připomněla, proč, je-li přetlak nových komerčních stanic (nebo plánů na ně), nevyužijí provozovatelé dosud částečně či prakticky zcela volné kapacity již přidělených a zkoordinovaných sítí (P.S. musela by se určitě upravit specifikace..). Pravdou asi pak ale bude i otázka ekonomická, což ještě ve větší míře platí pro duplicitu vysílání i HD/DVB-T2. Zahraniční zástupce rovněž připomněl a ukázal, jak komplikovanou procedurou s přeskupením a přesuny TV programů v rámci dosavadních digitálních sítí prochází Velká Británie , aby získala prostor a kapacitu pro DVB-T2 vysílání. Podle všeho se v rámci podnikatelských ambicí reálně plánuje využít DVB-T2 i s možnou redukcí počtu vysílačů v rámci SFN sítě ( a třeba i s nižším, ale dostatečně atraktivním pokrytím) a tím i snížení nákladů…
Ze strany některých zástupců komerčního sektoru se i další fázi přechodu na další vyšší technologické stupně očekává informační kampaň, zde zatím není jasné, zda nyní bude plně už jen v kompetenci komerční sféry (vč. financování). Digitalizace například podle vyjádření zástupce TV NOVA bude vyhodnocena a ukončena až mnohem později než v roce 2011 (resp. 06 2012), tedy nikoliv s koncem analogu, ale po do dokončení aplikace HD. NOVA pak očekává také snížení nákladových cen na šíření TV („HD za cenu SD“)….…
Paradoxní určitě bylo veřejné stanovisko představitele komerčního sektoru, že ( po všem, co se dosud v digitalizaci udělalo ( a zaplatilo) a v kontrastu s tím,co je požadováno) považuje státní instituce za kritický článek dalšího rozvoje….
Jinak obecně je celkem pochopitelná snaha lídrů být lídry i ve všem novém… a udržovat si tuto vedoucí pozici, i když to nevede k nějakým masovým aktivitám a motivaci větších skupin diváků. Nyní se již jako zcela reálná a zřejmě i jediná schůdná alternativa jeví segmentace diváckého auditoria, kdy některé služby budou využívat jen omezené divácké skupiny a pro jiné nebude dostupná (resp. nebude dosažitelná). S tím ostatně počítají i marketingové plány výrobců techniky.
Podle mne je patrné, že až nyní se diváci učí opravdu si vybírat ( a ve všem) …
P.S. Poměrně upřímná byla moderátorka akce, která v jednu chvíli formulovala požadavky komerčních subjektů opravdu rázně a jednoznačně a možná trochu nechtěně i bez „PR“ okras. Další aktivity se pak očekávají 9. června….
P.S.II. via FB: O.Aust a další - byla to Jana Štefánková
Žádné komentáře:
Okomentovat