neděle 6. ledna 2008

UPC: Óčko mohou mít všichni (?)

K celé kauze překvapivého vyřazení dosud tradiční stanice Óčko ze základní nabídky v kabelové síti je dobré zachovat si určitý nadhled i naději, že se spor, který je negativní zprávou především pro diváky a zákazníky kabelových televizí (a v mnohém asi i pro další nové televizní stanice), podaří řešit spíše dohodou mezi zainteresovanými stranami, jakkoliv jsou podle více zdrojů k tomuto jednání kladeny z některých stran celkem až dětinsky znějící podmínky... Je fakt, že komunikace není ve všech případech a vždy silnou stránkou dominantního operátora, zejména po sloučení s bývalým konkurentem Karnevalem a s tím spojené známé a do jisté míry i pochopitelné potíže například se sloučením a provozem informační a komunikační linky, o čemž je v médiích i v denním tisku z nedávné doby dostatek příkladů stížností zákazníků, ale je třeba vidět, že se situace časem evidentně lepší.

V reakci na text Jana Potůčka na blogu Reflexu odpověděl mluvčí UPC F.Malina s podle mne v mnohém nepřesnou replikou s titulkem Óčko mohou mít všichni : „… diginovela vstoupila v platnost od 1.1. 2008 a nezná žádný odkladný účinek. UPC je tak povinna okamžitě naplnit její dikci. A protože analogová programová nabídka Mini, ani rozšířená nabídka Klasik nemají prostor pro dalších šest must carry televizních programů a nespecifikovaný počet dalších,… Shrnuto: Óčko jsme nevyřadili, ale přeřadili. Ten kdo má digitální tv přijímač ho může nadále odebírat, další zájemci si mohou za velmi výhodnou cenu pronajmout set top box, který jim umožní příjem nejen této, ale všech must carry programů . … přeřazení digitálního Óčka do digitální nabídky je i zcela přirozeným krokem (a navíc plně v souladu mezi dříve uzavřenou komerční smlouvou mezi Óčkem a UPC)..."
(pozn.ZD Žádné jiné programy než současné TV v této chvíli a ještě zřejmě i několik týdnů či měsíců licenci nemají)“

K TV Óčko některé další informace:
Podle nejnovějších výsledků Media Projektu je stále nejsledovanější tématickou stanicí hudební Televize Óčko. Každý den ho sleduje v průměru 177 tisíc diváků, alespoň jednou týdně ji zvolí 643 tisíc lidí. Oba výsledky jsou proti poslednímu výstupu a letní měsíce tradičně nesvědčily ani dalším tematickým kanálům. Jako jediná sledovaná stanice se poklesu vyhl MusicBox, první oficiální pololetní výsledky hudební stanice MTV jsou 234 tisíc diváků týdně.

P.S. Existuje i jedna celkem dobrá záložní varianta , sledovat Óčko na internetu, poskytovaném třeba v kabelové sítí firmou UPC :-). Anebo jinde - nově se chystají připojení k internetu i další cenově lákavé možnosti (…Všichni tři mobilní operátoři už svým zákazníkům poskytují rychlý internet po pevné lince. Jako poslední se ke dvojici konkurentů přidala tuzemská jednička T-Mobile.Službu firma nabídla po pětiměsíčním testování s Telefónikou O2 a Telekomem Austria, od kterých službu kupuje. ADSL tak nyní nabízejí všichni tři mobilní operátoři.Dvoumegabitové připojení nabízí operátor za 475 korun, teda za stejnou cenu, jako konkurenční Telefónica. Nejnižší nabídky na trhu jsou zhruba o padesát korun levnější…)

Vůbec k celkové situaci je třeba znovu připomenout, že monopoly nebo významně dominantní hráči na dosud limitovaném trhu asi nejsou příliš příznivá věc, ani v broadcastingu, ani v kabelovkách, ani mezi operátory zajišťující přenos TV . A zvlášť když se pak jejich síly a lobbing (osoby i firmy) spojí dohromady, což se děje i v některých našich domácích případech (to myslím zčásti obecně, ale ze značné části konkrétně , včetně některých kabelovek). O to bude přechod k digitalizaci v dalších týdnech a měsících složitější a možná ještě dramatičtější než dosud, avšak v konečném důsledku určitě s nadějí na výrazné zlepšení možností pro diváky (klienty).

P.S. zkusme si představit možné alternativy ( o kterých se diskutovalo i vloni) v případě vypuštění "must carry", nejen ve vztahu k novým televizím , ale zejména k současným (tzn. konec vzájemně bezplatného poskytování programu a jejich bezplatného zažazení do nabídky kabelovek)

Žádné komentáře: