Aktuálně silně oživená mediální aktivita kolem problematiky
přechodně uzákoněnné povinnosti tzv.must carry (MC) také přináší i některé dřívější otázky, které se kolem tohoto tématu objevily. Jeden z často zaznívajících argumentů je "spravedlivý" přístup ke všem účastníkům , ale to má hned několik praktických možností... Vzpomínám si na minulé měsíce i léta a snahu některých dnešních hlasitých kritiků (lobbistů) nějakým způsobem časově i jinak limitovat možnost, že by regulátor, který podle požadavků EU bude většinou hlasů rozhodovat o tzv. veřejném zájmu , mohl do povinné nabídky zařadit třeba 50 televizních kanálů najednou ( samozřejmě i s možností obvykle velmi dlouhého soudního přezkumu (dle zkušeností v našich podmínkách)), včetně obavy o rozšíření třeba i jen o nové programy veřejnoprávní televize (to se nakonec v rámci poslaneckého projednávání za různých vlád podařilo - například i na jaře 2006).
Je zde ale stále i rozhodně "spravedlivá a nediskrimační" možnost, o které se diskutuje také, a to zrušit celou povinnost MC a ponechat vše úplně na volném trhu. Pak by ale také skončila vzájemná bezplatná povinnost (poskytnout program a umístit program v síti) a nastanou plně komerční vztahy a platby. Je jen otázkou po zkušenostech s kabelovkami i se satelitem a některými TV programy, kdo komu a co bude platit?. Tedy kromě diváka, který bude za placené platformy platit zřejmě i nadále, možná i bez některých zajímavých programů (mimo veřejný zájem...), pokud se po zrušení MC strany vzájmeně nedohodnou.... Problémy jistě nezmizí asi ani v zatím teoretickém případě admnistrativně-právní cesty žalob, která by v případě úspěchu u EK nějakou formou nahradila zcela většinové rozhodnutí prakticky všech poslanců (které je mimochodem díky zákonu co do počtu TV předvídatelné a rovné ke všem TV), a dočasný právní stav do doby ukončení analogu by změnil třeba tím požadovaným rozhodováním členů regulačního orgánů...
Ostatně i některé zkušenosti ze zahraničí občas nejsou pro kabelové a další sítě příliš komerčně atraktivní, zejména v případě povinného zařazení menšinových a nekomerčních TV projektů.
Některé subjekty jsou ale odhodlány již dávno domácí zákony žalovat (a podle některých spekulací některé z nich zřejmě současně i ve prospěch zcela jiných zájmů), proto vyčkejme výsledků případného přezkumu. Zástupci EK zatím dočasný princip, který zákony obsahují od roku 2006 i přes podané stížnosti a inspekční návštěvy nezměnili. Aktuální zpráva z administrativy EK se čeká v nejbližších týdnech, možná i proto je najednou plno tohoto tématu v médiích.
Je v každém případě evidetní, že zrychlení digitalizace by všechny pozůstatky doby monopolní (ve více smyslech a oblastech) a doby analogové poměrně snadno vyřešilo a dobu žalob, mediálních aktivit a lukrativních lobistických a právních zakázek značně omezilo,zkrátilo nebo i ukončilo. Možná i v zájmu některých provozovatelů sítí el.komunikací.
Odkazy
- CDG
- Czech-Under Net PF
- DIGI kampaň Státní info web
- DIGI KOALICE
- DIGI příjem (studentský web)
- DIGI u nás...( Projekt ukončen)
- digitalNews.sk
- Digitální televize.cz
- DVB-T SHOP + info
- Evropská komise - direktoriát pro IT a média
- Hermes DIGI
- http://www.ceskamedia.cz
- http://www.digitalnitelevize.cz
- http://www.digizone.cz
- Ing. Soukenka - Spectrum management a dividenda
- Louč
- NEW - DIGITÁLNÍK
- Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR
- Slovensko DIGImedia
- Slovenská média
- Tasemnice
- Technet - digitální televize (jak dobře nakoupit)
- Univerzita
- www.digitalne.tv
- ČRo Digital
- ČT Digital
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat