neděle 31. října 2010

Za televizi budeme platit méně, alespoň podle „předpovědi“

Je zajímavé sledovat, jak se s celkovým postupem digitalizace mění prognózy poradenských a výzkumných firem, a to zejména v evropském měřítku. Faktem zůstává, že postup terestrické digitalizace vyvolal řadu zásadních změn a do značné míry „donutil“ marketéry ostatních platforem k aktivitám, jejichž pozitivem je celkově přátelštější a atraktivnější nabídka divákům. Jde zejména o cenové zvýhodnění dosud limitovaných a placených služeb. V rámci východoevropského trhu je poslední měsíce možné sledovat pozitivní vliv digitalizace na celkovou mediální nabídku a to i v zemích, kde se tento proces z mnoha rozličných důvodů oddaloval.



Podle aktuálního vývojového grafu společnosti INFORMA dle podkladů News Co., věnující se západoevropskému trhu, je v budoucnu i v reakci na aktuální vývoj zřejmý pokles placených služeb a to i na satelitu (placené služby v DVB-S by podle prognózy mělo využívat 17% TV domácností z celkovém počtu), kde donedávna spíše tyto služby dominovaly.



I u nás se postupně zvyšuje vliv nvoých sluižeb, i když nová konkurence není vždy úplně tak „nezávislá“ na hlavních hráčích současnosti. Naopak nový „vítr“ se ukazuje na Slovenském trhu (Magio Sat ad.). Z hlediska terestrického vysílání je jasné, že jeho podíl zdaleka nebude klesat tak, jak někteří prognostikovali (anebo si spíš přáli..). Udržení významného vlivu DVB-T ukazuje i výhled společnosti INFORMA pro západní Evropu.

Podle mého osobního názoru se ale v nejbližších letech zásadně projeví vliv rozšíření broadbandu a jeho využití pro multimédia ve větším rozsahu než tomu je doposud, zejména než ve stále do značné míry stagnujících službách IPTV (podle INFORMY se IPTV bude na trhu s 11% podílem).

Žádné komentáře: