Rozhovor MaM s Filipem Rožánkem, analytikem strategického rozvoje Českého rozhlasu, o rozhlasové digitalizaci a její možné budoucnosti.V čem spočívá digitalizace rádií a proč je vůbec potřeba?
"....V čem spočívá digitalizace rádií a proč je vůbec potřeba?
Hlavní potenciál rozhlasového digitálního vysílání je v rozšíření nabídky pro běžného posluchače. Pro vysílatele v tom, že když srovnáte náklady na šíření analogového a digitálního vysílání, tak právě to digitální vychází levněji. Je to dáno tím, že s jedním digitálním vysílačem pokryjete větší území než se srovnatelným analogovým. Další výhoda rozhlasového digitálního vysílání je i ta, že digitální signál nabízí kvalitnější poslech např. při cestě autem. Klasický analogový signál totiž začne šumět, je slabý a zarušený, případně se autorádio dokonce přeladí na jiný kanál, digitální signál se ale drží a zůstává poměrně dlouho dobu čistý – jednoduše řečeno, buď je, nebo není. K výhodám digitálního vysílání při domácím poslechu bych ještě dodal, že jej lze pozastavit v případě, že si potřebujete například vyřídit telefon a ve vysílání běží informace, o které nechcete přijít, či se prostřednictvím něj dají nakupovat/stahovat písně, které právě hrají.
Jaké jsou naopak nevýhody digitálního vysílání?
Jeho hlavní nevýhodou je na rozdíl od digitální televize skutečnost, že zde neexistuje technická nutnost k tomu, aby se na něj přecházelo. U televizního vysílání totiž bylo nutné vypnout analogové vysílání, aby se mohlo přejít na to digitální. U rozhlasu to ale nutné není. Analogový a digitální rozhlas mohou fungovat souběžně vedle sebe, vzájemně se neruší.
A je zde nějaký rozdíl v rámci kvality zvuku? Pozná posluchač podle zvuku, že se šíří signál digitálně a ne analogicky?
Pro běžného posluchače výrazný rozdíl v kvalitě není. Na druhou stranu se ukazuje, že Češi jsou zvyklí za standard považovat, i když jim rádio šumí nebo v něm praská. Nicméně digitální signál je rozhodně čistší a srozumitelnější než ten analogový. Výhodou digitálního zvuku je i to, že může nést také nějaká doplňková data.
Jak lze tato doplňková data využít?
Například u dopravního zpravodajství. Prostřednictvím digitálního vysílání lze totiž poslat i grafické informace či různé upřesňující texty. Tzn., že když máte v autě navigaci a přijímáte digitální rozhlas, tak vám ta navigace na základě vysílaných dopravních informací dokáže přepočítat trasu...... "
Odkazy
- CDG
- Czech-Under Net PF
- DIGI kampaň Státní info web
- DIGI KOALICE
- DIGI příjem (studentský web)
- DIGI u nás...( Projekt ukončen)
- digitalNews.sk
- Digitální televize.cz
- DVB-T SHOP + info
- Evropská komise - direktoriát pro IT a média
- Hermes DIGI
- http://www.ceskamedia.cz
- http://www.digitalnitelevize.cz
- http://www.digizone.cz
- Ing. Soukenka - Spectrum management a dividenda
- Louč
- NEW - DIGITÁLNÍK
- Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR
- Slovensko DIGImedia
- Slovenská média
- Tasemnice
- Technet - digitální televize (jak dobře nakoupit)
- Univerzita
- www.digitalne.tv
- ČRo Digital
- ČT Digital
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat