pátek 21. listopadu 2008

Ekonomická krize již drtí zahraniční média, na řadě jsou i mediální trhy v Evropě

„…jistě se shodneme na tom, že krize i reklamní trh rozhodně postihne…“

Důsledky narůstající ekonomické krize se již v této fázi negativně projevují v zahraničních médiích a krize i v této oblasti mírně vstupuje již i do Evropy i do ČR. Přes optimismus v českých médiích před několika týdny hlavní mediální komentátoři postupně korigují své pozitivní „výhledy“ na vývoj mediálního trhu v České republice v nejbližší době (a brzy podle všeho je budou měnit ještě více…). Krize se v mediální branži u nás očekává v druhé polovině roku 2009.

Na veřejnoprávní televizi BBC se finanční krize projevila propuštěním dokonce 3000 zaměstnanců, televize ITV pak 1000 lidí. Média, která nebudou své pracovníky propouštět v takové míře, chystají alespoň výrazné snižování platů.

Píší o krizi, ale zasáhla je také. Média propouštějí novináře
Média v Evropě a ve Spojených státech jsou kvůli ekonomické krizi nucena propouštět své zaměstnance.

Prepúšťanie v médiách
· Independent - 90 ľudí
· Daily Mail - 300 ľudí
· Virgin Media - 2200 ľudí
· BBC - 3000 ľudí
· ITV - 1000 ľudí
· Gannett (napr. USA Today) - 3000 ľudí
· CBS Radio - 400 ľudí
· Emmis - 30 ľudí
· Current Media, Wired, Six Apart - 200 ľudí
· Sanoma Česko - 70 ľudí

Některé pozitivní zprávy:
CME již vyprodalo reklamu na všech trzích

Největší část výdajů by měla jít tradičně na reklamu v televizích, příští rok to dosud mělo podle OMD být 11,91 miliardy korun, což je o 3,7 procenta více než letos. Druhá největší suma ve výši 8,33 miliardy Kč měla jít do tištěných médií. Tisk jako jediný v příštím roce ale podle dosavadního odhadu OMD zaznamená pokles výdajů na reklamu, a to o 2,6 procenta.Co se týče nárůstu v procentech, největší podle OMD byl měl opět čekat internet. Na reklamu na webových stránkách by firmy mohly dát příští rok 4,1 miliardy korun, tedy o 19,9 procenta více než letos. Tempo růstu bude ale o něco pomalejší než ve srovnání letošního a loňského roku, kdy byl nárůst 22,1 procenta.Výdaje na internetovou reklamu by tak byly vyšší než u rozhlasu, kam by podle OMD mohlo jít 2,27 miliardy korun, což je stejně jako letos. Podle některých zástupců reklamního trhu i TV stanic přitom firmy v Česku - pokud začnou kvůli krizi šetřit - omezí spíše reklamní výdaje do rádií a tisku než do TV či internetu.

Žádné komentáře: