Hlavní cíle stanovené
dokumentem Digitální Česko 2:
a) posílení
digitální ekonomiky odlišným regulačním přístupem s důrazem na
samoregulační mechanizmy vzhledem ke specifičnosti internetového prostředí,
které fakticky nezná hranice a na něž nelze pohlížet stejnou optikou jako
na tradiční ekonomiku,
b) podpora
rozvoje vysokorychlostních přístupových sítí k internetu umožňující
přenosové rychlosti v souladu s cíli Digitální agendy 30 Mbit/s do
roku 2020 pro všechny obyvatele a 100 Mbit/s minimálně pro polovinu
domácností,
c) efektivní
využití rádiového spektra ve prospěch koncových uživatelů, k čemuž má vést
Strategie správy rádiového spektra,
d) zvyšování
dostupnosti informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) pro
všechny bez ohledu na lokalitu, sociální postavení nebo zdravotní postižení
a podpora celoživotního vzdělávání za účelem posílení digitální
gramotnosti,
e) svoboda
přístupu k internetu,
f) přístup
občanů prostřednictvím internetu k informacím generovaným veřejným
sektorem,
g) podpora
legální nabídky audiovizuálních služeb a zajištění rovnováhy mezi svobodou
podnikání a svobodou šíření a přijímaní informací a ochranou
osobních údajů,
h) garance
pro obyvatele volně přijímat programy médií veřejné služby prostřednictvím
zemského vysílání.
Tyto cíle jsou realizovány prostřednictvím 17 opatření, na jejichž plnění se podílí kromě MPO některá další ministerstva a orgány státní správy. Cílem této zprávy je tedy shrnout aktivitu provedenou v rámci jednotlivých opatření.
----------------------------------------
Tyto cíle jsou realizovány prostřednictvím 17 opatření, na jejichž plnění se podílí kromě MPO některá další ministerstva a orgány státní správy. Cílem této zprávy je tedy shrnout aktivitu provedenou v rámci jednotlivých opatření.
----------------------------------------
Zpráva je členěna na dvě části. První část
informuje vládu o plnění opatření aktualizované státní politiky
v elektronických komunikacích Digitální Česko v. 2.0 a byla vládě
předložena na základě usnesení vlády č. 203 ze dne 20. března 2013.
Z této části vyplývá, že dosud nebyla provedena některá klíčová opatření
státní politiky Digitální Česko 2 a u dalších opatření došlo ke
zpoždění jejich plnění. Druhá část materiálu informuje vládu o aktuálním
stavu plnění strategie Evropské komise Digitální agenda pro Evropu
v České republice a má rovněž posloužit jako podkladový materiál pro
Radu vlády pro konkurenceschopnost a informační společnost (RVKIS),
která na základě výše zmíněného usnesení vlády společně s Ministerstvem
průmyslu a obchodu převzala gesci pro koordinaci digitální agendy.
Vláda ve svém usnesení ministrovi Mládkovi
uložila, aby do 30. června 2015 předložil další zprávu o plnění všech
opatření aktualizovaného Digitálního Česka 2.
Závěr a shrnutí
ČR aktivně
podporuje cíle Digitální agendy, které považuje za hlavní nástroje pro zvýšení
konkurenceschopnosti EU, rozvoje trhu, zvyšování nabídky služeb a ochrany
spotřebitele. K cílům Digitální agendy se Česká republika přihlásila
i v aktualizované Státní politice v elektronických komunikacích
Digitální Česko v. 2.0 – Cesta k digitální ekonomice.
Na základě posouzení aktuálního
stavu realizace jednotlivých opatření Digitální agendy v ČR se jeví jako
vhodné, aby se RVKIS zaměřila na následující průřezové oblasti:
a)
koordinaci výzkumu a vývoje v oblasti ICT, neboť tato oblast má
značný potenciál a koordinovaný přístup posílí efektivitu pozitivních
dopadů na rozvoj informační společnosti a růst digitální ekonomiky,
b) stanovení komplexní pozice ČR v oblasti koordinované podpory rozvoje moderních vysokorychlostních sítí elektronických komunikací v ČR bez ohledu na skutečnost, zda jsou určeny pro veřejnou správu nebo soukromou sféru,
c) zlepšení
normalizace v oblasti ICT prosazováním lepšího využívání norem
a posílením interoperability prostřednictvím koordinace,
d) zvyšování
důvěry spotřebitelů ve využívání elektronického obchodování zejména s ohledem
na bezpečnost online platebních systémů a kvalitu doručování zásilek.
Vzhledem k tomu, že danou
problematiku je třeba i nadále sledovat a identifikovat případné
problematické oblasti Digitální agendy, ve kterých hrozí, že ČR nedosáhne
stanovených cílů, je vhodné, aby RVKIS ve spolupráci s MPO předložila
vládě do 31. prosince 2014 zprávu o stavu realizace opatření Digitální
agendy, jež jsou významná pro Českou republiku a návrh případných dalších
opatření, která podpoří rozvoj informační společnosti a posílí růst
digitální ekonomiky.
Žádné komentáře:
Okomentovat