Nová evropská filmová strategie by měla podpořit kulturní rozmanitost a konkurenceschopnost v digitální éře. Podle údajů EK téměř2/3 filmů uváděných v kinech v EU pochází z Evropy, ale přitom se prodá jen cca třetina celkového počtu vstupenek.
I přes fakt, že se počet filmů vyrobených v Evropě zvýšil z přibližně 1100 v roce 2008 na 1300 v roce 2012, je většina evropských filmů promítána pouze v zemi, ve které byly vyrobeny, a jen zřídka jsou distribuovány do zahraničí.
Nová strategie EU , kterou najdeme pro ZDE (evropský film v digitální éře PDF EN)“
by měla tento problém řešit...
„Nejdůležitější,
a to nejen z hlediska hospodářského, ale také pokud jde o rozmanitost,
je zlepšit mezinárodní distribuci evropských filmů," uvedla Androulla Vassiliou, komisařka pro vzdělávání, kulturu, mládež a mnohojazyčnost. „Zároveň
jde o jeden z cílů našeho dílčího programu Kreativní Evropa MEDIA a
oblast, v níž přinášíme skutečnou přidanou hodnotu na evropské úrovni.
Je však zjevné, že zvýšení počtu diváků, kteří sledují filmy vyrobené v
Evropě, a zlepšení přeshraniční spolupráce si vyžádá větší úsilí. Těším
se, že budu moci o této nové strategii v nadcházejících dnech vůbec
poprvé promluvit se zástupci filmového průmyslu na filmovém festivalu v
Cannes.“
Strategický dokument Komise přináší návrh, aby
se veřejné financování více soustředilo na rozšíření publika evropských
filmů a na podporu vývoje, propagace a mezinárodní distribuce. V
současnosti se takřka 70 % veřejných prostředků využívá na výrobu filmů
spíše než na rozšíření publika. Dokument dále doporučuje větší
flexibilitu, pokud jde o to, jak a kdy jsou filmy promítány, jelikož
stále stoupá popularita videa na vyžádání a stahování filmů.
Strategie podpoří novou formu dialogu –
takzvané Evropské filmové fórum – vybízející k výměně nápadů, jak
zvýšit vzájemnou doplňkovost vnitrostátních, regionálních a evropských
politik v oblasti audiovizuální tvorby a jak reagovat na výzvy, jako je
digitalizace a obtíže řady filmových společností při jejich úsilí získat
financování.
Počínaje květnovou konferencí na filmovém
festivalu v Cannes se budou fóra účastnit odborníci Evropské komise,
členských států, národních a regionálních filmových fondů a další
zástupci tohoto odvětví. Semináře, sběr údajů a mezinárodní výměna v
rámci fóra budou podporovány prostřednictvím programu Kreativní Evropa.
Základní údaje:
-
Evropské filmové fondy každoročně podpoří evropské odvětví audiovizuální tvorby částkou 2,1 miliardy eur (zdroj: Evropská audiovizuální observatoř, Veřejné financování filmových a audiovizuálních děl v Evropě). Tato částka zahrnuje přibližně 110 milionů eur ročně z podprogramu Kreativní Evropa MEDIA.
-
V roce 2012 bylo v EU vyrobeno přibližně 1 300 filmů, zatímco ve Spojených státech to bylo něco přes 800.
-
Pouze 8 % evropských filmů se promítne v kinech mimo EU.
-
V roce 2012 bylo 60 % filmů uváděných v kinech v EU evropské provenience, avšak pouze třetina vstupenek byla prodána na evropské filmy. Americká produkce pro srovnání představovala 20 % uváděných filmů a na počtu prodaných vstupenek se podílela 65 %.
-
Na distribuci se obvykle utratí méně než 10 % rozpočtu filmu.
-
Nejrozšířenější platformou pro sledování filmů zůstává televize. V roce 2011 bylo více než 40 % ze 122 000 celovečerních filmů vysílaných v televizi v EU evropské provenience (8 % tvořila národní produkce, 15 % bylo vyrobeno v jiných evropských zemích a takřka 20 % představovaly filmy, které vznikly v částečně či výlučně evropské koprodukci).
-
V roce 2012 zaznamenal trh s videem na vyžádání v Německu nárůst o 60 % a ve Francii o 15 %.
-
Průměrný rozpočet na výrobu filmu v EU osciluje mezi takřka 11 miliony eur ve Spojeném království či 5 miliony eur v Německu a ve Francii a 300 000 eur v Maďarsku a Estonsku. Průměrný rozpočet filmu vyrobeného ve Spojených státech je 15 milionů amerických dolarů (11 milionů eur).
Žádné komentáře:
Okomentovat