Evropská Komise hledá odpověď na otázku, jak rychle sblížit audiovizuální svět:
Tuto konvergenci lze chápat především jako propojování tradičního televizního vysílání a internetu, tj. poskytování obou těchto služeb prostřednictvím jediného technického prostředku – televizoru propojeného s internetem (CONNECTED TV).
Ve světle uvedeného technologického propojení se nabízí celá řada otázek na regulaci takto propojených audiovizuálních služeb, které Evropská komise shrnula v uvedeném dokumentu.
Prostřednictvím této Zelené knihy očekává Evropská komise zpětnou vazbu, a to jak od příslušných regulačních orgánů členských států, tak od odborné, popř. laické veřejnosti.
Příspěvky k tématům uvedených v zelené knize lze adresovat Evropské komisi
do 31. 8. 2013
Česká verze GREEN BOOK v PDF je zde, originál tady
TZ:
Miliony
Evropanů sledují své oblíbené televizní seriály na smartphonu cestou
do práce, prohlížejí internetové stránky v televizi ve svém obývacím
pokoji či na internet vkládají vlastní obsah. V Evropě je více než 40,4 milionu televizí propojených s internetem a do roku 2016 by je mohla v EU vlastnit většina domácností. Tyto změny stírají tradiční hranice mezi spotřebiteli, audiovizuálními sdělovacími prostředky a internetem. Komise
hodlá prozkoumat, co by mohla tato konvergence technologií a obsahu
znamenat pro hospodářský růst Evropy a inovace, kulturní rozmanitost
i spotřebitele (zejména pro ty, kteří mohou potřebovat ochranu,
např. děti).
Neelie Kroesová, místopředsedkyně Evropské komise k tomu uvedla: „Televize s internetem je dalším velkým počinem v tvůrčím a digitálním světě. Konvergence
obou těchto odvětví znamená, že lidé mohou mít širší výběr ohromného
obsahu — dochází však také k rušením a problémům. Abychom mohli těmto změnám pomoci, potřebujeme společnou a celoevropskou diskuzi. Jen tak můžeme pomoci rozvíjet podnikání, podporovat kreativitu a chránit naše hodnoty“.
Zelená kniha, kterou dnes Evropská
komise přijala, žádá zainteresované strany i širší veřejnost, aby
do konce srpna 2013 vyjádřily své mínění např. k těmto otázkám:
- Pravidla hry. Posilování vhodných podmínek pro dynamické podniky v EU, aby obstály v mezinárodní hospodářské soutěži (zejména s USA). V tomto případě je třeba zohlednit, že soutěžící podniky mohou podléhat různým pravidlům.
- Ochrana evropských hodnot (včetně svobody sdělovacích prostředků) a zájmů uživatelů (např. ochrana dětí či přístup pro uživatele se zdravotním postižením). Očekávají občané vyšší ochranu u televizních programů než u obsahu internetu? A kudy by měla vést hranice?
- Jednotný trh a normy. Některé přístroje zřejmě ve všech členských státech nefungují stejným způsobem. Jak můžeme podpořit správné technologické prostředí?
- Financování. Jak ovlivní konvergence a měnící se spotřebitelské chování způsob financování filmů, televizních pořadů a dalšího obsahu? Jakým způsobem přispívají různí účastníci v novém hodnotovém řetězci?
- Otevřenost a pluralita médií. Měla by mít veřejnost vliv na předem definované filtry – např. vyhledávače? Ovlivňují stávající postupy týkající se na velkoobchodní úrovni prémiového obsahu – například významných sportovních událostí a nedávno distribuovaných úspěšných filmů – přístup na trh a udržitelnost podnikání? Jsou platformy dostatečně otevřené?
O této nové realitě se již jedná v několika v několika zemích EU a v Evropském parlamentu. Názory na to, jak je třeba reagovat, se značně liší. Některé strany vyžadují okamžité změny pravidel a předpisů, některé jsou prozatím se stávající situací spokojeny a jiné podporují samoregulaci či společnou regulaci. Zelená
kniha nepředjímá žádné opatření, ale po vyhodnocení odpovědí by Komise
mohla prozkoumat regulační a politické reakce, včetně samoregulace.
Žádné komentáře:
Okomentovat