Při sledování diskuze o již "dohodnuté" podobě minima reklamy na méně sledovaných kanálech ČT jsem si vzpomněl na diskuzi před lety k témuž tématu:
"...Ostatně televizi má doma téměř každý, takže není moc důvodů pochybovat i o tom, že jí každý rozumí. Zvláště pak poslanci, z nichž valná většina jistě ještě žije v představě, že Česká televize je státní a ne veřejnoprávní instituce.
Zpatlaná digitalizace
Ale buď jak buď, jedno je jisté. Loňská poslanecká digitální euforie, postavená na představě, že v České republice během několika málo měsíců vyroste několik dalších televizních stanic, které budou vysílat digitálně a jejich signál bude přijímat několik milionů diváků, byla nejen naivní, ale především hloupá. Proces digitalizace se totiž táhne téměř ve všech evropských státech a všude se řeší kardinální otázka, zda distribuce televizního kanálu půjde v budoucnosti spíše vzduchem, anebo drátem.
Každopádně zbrklé gesto poslanců, kteří postupně odebrali České televizi reklamní prostor s laickou představou, že odebrané peníze automaticky přetečou do nových digitálních televizních stanic, způsobilo na reklamním trhu v lepším případě zmatek.
Bohužel vedl také k tomu, že zbývající dvě celoplošné stanice také svorně meziročně zdražily o více než deset procent. Reklamní rozpočty se totiž u zadavatelů reklamy rozdělují přibližně jednou za rok až dva roky. Hlavním kritériem je přitom zkušenost mediálních agentur s médii, která se tvoří dlouhodobě. Nikdo ze zadavatelů nebude riskovat masivní investice do nových televizních stanic, které nejenže nemají jasnou programovou strukturu, ale nemají zajištěné ani masivní publikum. Jinými slovy, také nezaplatíte milion korun za auto, které si ještě nikdo nekoupil a nikdo v něm nejel.
Jenomže nápad zakázat reklamu není z populistického pohledu vůbec špatný. Všechno totiž nasvědčuje tomu, že hned vedle střelných zbraní, alkoholu, tabáku a sexu je právě reklama bodem, který v poslancích budí bezbřehou touhu po zákazech...."
A aktuální názor Danielä Köppla v dnešním vydání Marketing & Media:
Zbytečné naděje lidí z on-linu a televizí na peníze z
Sen řady lidí z komerčních médií o tom, že zákaz reklamy v České televizi přinese na trh nový balík peněz, je slušně řečeno dětinský. Pohled na strukturu zadavatelů reklamy v ČT jasně napovídá, že hlavní část investic do tohoto média směřují velcí/nadnárodní zadavatelé. Ti touto cestou dohánějí jak GRP, které nejsou schopné alokovat v krátkém časovém úseku do jiných televizních stanic, tak tuto stanici používají i pro jiné taktické účely. Za těchto okolností je představa zástupců komerčních médií o tom, že zákaz přinese přerozdělení rozpočtů do jiných médií, úsměvná. S velkou pravděpodobností nepřinese, protože tímto přerozdělením by zadavatelé vůbec ničeho nedosáhli. Logická se za těchto okolností zdá úvaha, že zadavatelé se pokusí výrazněji změnit rozložení svého mediamixu. Logické by to samozřejmě bylo, ale ani tento krok nelze moc očekávat....
Mimochodem je zajímavé sledovat, že některé skutečné (byť zatím plánované) změny "v průběhu hry" občas nevadí... ( P.S.mimo oblast reklamy)
Odkazy
- CDG
- Czech-Under Net PF
- DIGI kampaň Státní info web
- DIGI KOALICE
- DIGI příjem (studentský web)
- DIGI u nás...( Projekt ukončen)
- digitalNews.sk
- Digitální televize.cz
- DVB-T SHOP + info
- Evropská komise - direktoriát pro IT a média
- Hermes DIGI
- http://www.ceskamedia.cz
- http://www.digitalnitelevize.cz
- http://www.digizone.cz
- Ing. Soukenka - Spectrum management a dividenda
- Louč
- NEW - DIGITÁLNÍK
- Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR
- Slovensko DIGImedia
- Slovenská média
- Tasemnice
- Technet - digitální televize (jak dobře nakoupit)
- Univerzita
- www.digitalne.tv
- ČRo Digital
- ČT Digital
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat