Celý
proces televizní digitalizace je celkem bohatě zachycen na mnoha místech na
webu, v televizních a rozhlasových archívech a v dalších záznamech i
řadě knih. Některé texty od renomovaných autorů, kteří sice využili finanční
granty, ale občas řadu důležitých kroků vynechali nebo je z kapacitních
důvodů do memoárů nedostali. Jindy zase autoři bez ostychu pojmenovali někdejší
klíčové Ministerstvo informatiky rovnou na Ministerstvo informací, ale to spíše
jen jako perlička…
Za
sebe bych rád připomněl některé významné i zajímavé věci z již téměř
historických událostí.
Před startem…
Jedním ze základních
dokumentů, který byl přijat v souvislosti ve prospěch digitalizace, je dohoda
zemí CEPT v Chesteru 1997 obsahující
základní kmitočtový plán pro zemské digitální vysílání. Česká republika jako
člen CEPT se podpisem této mezinárodní dohody přihlásila k aktivitám, které následně
umožnily najít cestu k přechodu na zemské digitální vysílání.
Již v roce 1999 bylo v ČR spuštěno experimentální
vysílání v systému DVB-T v oblasti Prahy a později i v Brně. V roce 2000
vznikla při Radě pro rozhlasové a televizní vysílání meziresortní pracovní
skupina pro digitální vysílání. Výsledkem její práce byla Koncepce přechodu na
digitální vysílání, která byla projednána Stálou komisí pro sdělovací
prostředky Poslanecké sněmovny dne 8. března 2001.
Dne 4. července 2001 nabyl účinnosti zákon č. 231/2001
Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. Tento předpis harmonizoval
právní úpravu v této oblasti s právem ES, ale digitalizaci jako takové se
nevěnoval.
V červenci 2001 pak
vláda projednala „Koncepci přechodu na digitální rozhlasové a televizní
vysílání v České republice“, kterou zpracovalo Ministerstvo dopravy a spojů spolu
s Ministerstvem kultury na základě usnesení vlády č. 7 z 5. ledna 2000. Tento
materiál předpokládal novelizaci mediálního zákona. Z důvodu neshody na závěrech
připomínkového řízení však byla příprava této novely přerušena.
V roce 2003 vláda svým usnesením č.159 uložila
Ministerstvu informatiky spolu s Ministerstvem kultury předložit aktualizaci
Koncepce přechodu na digitální rozhlasové a televizní vysílání, ve které by
byly zohledněny změny, ke kterým od doby zpracování původní koncepce došlo.
Materiál nazvaný Koncepce zahájení digitálního televizního vysílání v České
republice pro roky 2004 až 2006 vláda projednala 28. dubna 2004. Vláda tak vyslovila
souhlas se zahájením řádného digitálního televizního vysílání v období let 2004
až 2006.
Český telekomunikační
úřad) vydal 15. července 2004
povolení k využívání rádiových kmitočtů na 3
přechodné digitální sítě (A, B a C) 3 držitelům telekomunikačních licencí
(České Radiokomunikace a.s., Czech Digital Group a.s., ČESKÝ TELECOM, a.s.). RRTV
pak na konci roku 2004 vyhlásila licenční řízení pro zemské
digitální televizní vysílání na pozice v přechodných sítích B a
C.
Dne 1. května 2005 nabyl účinnosti zákon č. 127/2005 Sb., o
elektronických komunikacích (dále jen „ZEK“). Vládní návrh tohoto zákona
obsahoval i novelu zákona o RTV zaměřenou na digitální
vysílání. Tato část návrhu však byla v průběhu projednávání v Parlamentu
vypuštěna.
Vláda proto v lednu 2005 předložila návrh zákona, kterým se mění mediální zákon
samostatně.
Základ byl pak použit pro tzv. „poslaneckou iniciativu“ kvůli snaze o zrychlení
schvalovací procedury (marně...).
Na podzim roku 2005 Rada pro rozhlasové a televizní
vysílání doplnila licence stávajícím provozovatelům celoplošného
televizního vysílání o možnost vysílat digitálně v Praze, Brně
a Ostravě. ČTÚ vyhradil České televizi rádiové
kmitočty
umožňující
provozování vysílání v rozsahu stanoveném v § 3 odst. 1 písm. b) zákona
č. 483/1991 Sb., o České televizi. Dne
21. října
2005 bylo v síti A zahájeno řádné zemské digitální vysílání s nabídkou
tří
programů ČT,
programu televize Nova a pěti programů Českého rozhlasu.
Novela mediálního
zákona …
Vláda předložila
sněmovně návrh zákona 26. 1. 2005.
Ten byl později poslanci upravován a měněn, aby nakonec prošel komplikovaným
projednávání a poměrně nepřehledným až chaotickým finálním hlasováním. Výsledný text zákona pak byl kompromisem,
který nebyl plně funkční…
Procedura je zde (tisk 885). Samotné hlasování
o stovkách dílčích změn ve formě poslaneckých návrhů a jejich vzájemných
kolizích dospělo do stavu, kdy bylo nutné vyčkat několik dní až parlamentní legislativci sestaví konečné
znění. Některá ustanovení vypadla a tak například zákaz neslušných slov ve
vysílání prošel, ale sankce za jeho porušení při hlasovacím maratonu nakonec vypadly…
Samotný proces
digitalizace nakonec tak i přes velké a dlouhé taktizování, souboje a diskuze nebyl
legislativně dořešen, když přijatý zákon například obsahoval 90 denní lhůtu pro
přihlášení se k technickému plánu, který ale nemohl do té doby být
dokončen (TPP byl přijat až 28. prosince 2006).
Čl. II
Přechodná ustanovení
1.
Provozovateli celoplošného televizního vysílání s licencí opravňující
k zemskému analogovému vysílání programu, jemuž byla rozhodnutím Rady pro
rozhlasové a televizní vysílání (dále jen „Rada“) licence rozšířena o právo vysílat
tento program i digitálně,
a) který
do 180 dnů ode dne nabytí právní moci rozhodnutí o rozšíření licence zahájí
digitální vysílání tohoto programu prostřednictvím sítě zemských rádiových
vysílacích zařízení, a
b) který
do 90 dnů ode dne účinnosti tohoto zákona doručí Radě písemné prohlášení
obsahující souhlas s prováděním změn v souboru technických parametrů
vysílání stanoveném v licenci v souladu s Technickým plánem přechodu
a závazek ukončit analogové vysílání v termínu stanoveném Technickým plánem
přechodu,vznikne právo na udělení licence k zemskému digitálnímu
celoplošnému vysílání dalšího programu, včetně služeb přímo souvisejících
s tímto programem.
Komplexní řešení
včetně legislativního rámce pak přišlo až v novém volebním období a
přijetím nového digitálního zákona - ve shodě všech zainteresovaných,
doprovozené příslušnými podzákonnými a dalšími inovovanými předpisy…
Koncepce
rozvoje digitálního televizního vysílání v České republice
Ministerstvo informatiky ve spolupráci s Ministerstvem
kultury připravilo dokument Koncepce rozvoje digitálního televizního vysílání v
České republice, jehož cílem bylo urychlit přechod ze zemského analogového na
zemské digitální televizní vysílání a časově vymezit jednotlivé fáze tohoto
přechodu, stanovit podmínky úplného vypnutí zemského analogového TV vysílání a
určit úlohu státu v celém procesu. Koncepci schválila vláda dne 15. 3. 2006.
První TPP jako slepá ulička...
V souladu s Koncepcí rozvoje digitálního vysílání v
České republice Český telekomunikační úřad dne 28. prosince 2006 vydal Technický plán přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské
digitální televizní vysílání (TPP) jako tzv. opatření obecné povahy (pdf, 339 kB).
Další díl vzpomínek bude věnován
vzniku Národní koordinační skupiny pro
digitální vysílání a přípravám komplexní legislativní úpravy i dalším krokům.
Žádné komentáře:
Okomentovat