pátek 18. června 2010

Po domácích filmařích potvrzena podpora i pro zahraniční produkce. EK navrhuje úpravy obecných podmínek "státní pomoci".

Na základě tzv. diginovely dostávají domácí filmaři formou mandatorních odvodů ze zvláštního účtu České televize (naplňovaný příjmy z reklamy) pravidelnou finanční podporu do Státní fondu kinematografie, která i přes krizi a poměrně výrazný propad mediálního reklamního trhu (na Slovensku nyní až o 44%) není nijak alikvotně krácena (propad tržeb tak jde na úkor podpory digitalizace) . Jde o pevnou částku 150 mil. Kč ročně. Nyní se sice již diskutuje o tom, jak pokročit dál v postavení a financování veřejnoprávních médií, včetně možnosti pokračování vysílání reklamy na ČT, ale zatím je možná až příliš mnoho představ, jak vybrané peníze případně využít…

Projednávání systémového řešení kinematografie v ČR zatím bylo na vládě přerušeno, jde o návrh Ministerstva kultury (MK). MK nyní konečně získalo od EK souhlas s již dříve připraveným a vládou schváleným systémem pobídek pro zahraniční filmové produkce. Ministerstvo kultury požádalo Evropskou komisi o schválení pobídek už v lednu letošního roku - tento souhlas s podmínkami, které již v podobné formě poskytují další evropské země, byl podle info ČRo vydán až nyní. Program podpory filmového průmyslu v Česku má pomoci navrátit zejména zahraniční filmové štáby do ČR, a tak mj. zastavit propad filmového průmyslu. Štáby by mohly dostávat zpět až 20 procent financí, které tu při natáčení prokazatelně utratí.


V současné době se na úrovni EU veřejně konzultuje nová úprava podmínek poskytování tzv. státní pomoci, která reaguje na dosavadní zkušenosti a řadu precedentních soudních rozhodnutí při řešení některých sporů. Tak například Evropský soudní dvůr ve svém rozsudku ve věci „Altmark“ rozhodl, že náhrada za služby obecného hospodářského zájmu je státní podporou ve smyslu čl. 107 odst. 1 Smlouvy, a proto podléhá kontrole ze strany Komise, pokud nejsou splněny tyto čtyři kumulativní podmínky:

– příjemce musí být pověřen jasně definovaným úkolem veřejné služby,
– parametry pro výpočet výše náhrady musí být stanoveny předem a objektivním a průhledným způsobem,
– náhrada nesmí přesáhnout náklady vzniklé při plnění veřejné služby po odečtení příjmů vzniklých poskytováním této služby (náhrada však může zahrnovat přiměřený zisk),
– příjemce byl vybrán v nabídkovém řízení nebo výše náhrady byla vypočítána na základě nákladů na kvalitní fungování podniku, který je přiměřeně vybavený prostředky pro poskytování veřejné služby.

Více například zde , včetně možnosti zaslání námětů a připomínek.

Komise dnes zveřejnila zprávy členských států o uplatňování pravidel, a také dotazník určený provozovatelům veřejných služeb, uživatelům veřejných služeb, zúčastněným subjektům, občanům a jiným zúčastněným stranám. Na základě výsledků této veřejné konzultace bude vyhodnocen balíček z roku 2005 a nakonec navržena zlepšení.

Veřejná konzultace je dostupná na internetové adrese http://ec.europa.eu/competition/consultations/open.html

..................................................
V souvislosti se soudním rozhodnutím ve věci Altmark přijala EK v červenci 2005 „balíček o SOHZ“ sestávající z:

– rozhodnutí Komise podle čl. 106 odst. 3 Smlouvy o EU, kterým se stanoví podmínky, za kterých je náhrada společnostem za poskytování veřejných služeb slučitelná s pravidly pro státní podpory a nemusí být Komisi předem oznámena. Rozhodnutí se vztahuje na nemocnice a sociální bydlení bez ohledu na výši náhrady, a rovněž na jiná odvětví, pokud výše náhrady nepřekročí 30 milionů EUR ročně a roční obrat příjemce není vyšší než 100 milionů EUR. Vztahuje se rovněž na leteckou i námořní dopravu na ostrovy v EU, a také letiště a přístavy, u kterých počet přepravovaných osob nepřekročí určitou limitní hodnotu[3],

– rámce, kterým se stanoví podmínky, za kterých může být nicméně náhrada, které se rozhodnutí původně netýkalo, slučitelná s pravidly pro státní podpory, poté co byla Komisi oznámena a Komisí posouzena. Náhrada, která překračuje náklady veřejných služeb nebo je používána společnostmi na jiných, hospodářské soutěži otevřených trzích je neodůvodněná a není slučitelná s pravidly pro státní podpory stanovenými Smlouvou.


Žádné komentáře: