Digitalizace vs. Ústava
Proces televizní digitalizace byl v České republice po několika pokusech o nastavení pravidel nakonec realizován až na základě komplexního legislativního řešení z roku 2007 a dle dalších podmínek obsažených v souvisejících aktualizovaných předpisech. Samotná „diginovela“ byla po složitém a náročném projednávání schválena a vydána jako zákon s číslem 304/2007 Sb. 4. prosince 2007.
Základní návrh legislativního řešení
prošel důkladnou přípravou a diskuzí, aby pak byl projednán v komisích i
na samotném plénu Legislativní rady vlády ČR (LRV). LRV návrh po několika
hodinách jednání 18. července 2007 doporučila ke
schválení vládou na
nadcházejícím zasedání. Vláda předložila
sněmovně původní návrh zákona 26. 7. 2007 (navrhovatelem normy bylo
Ministerstvo vnitra - ve spolupráci s Ministerstvem kultury a
Ministerstvem průmyslu a obchodu). Vláda projednala materiál a přijala usnesení č. 835 s tím, že návrh zákona bude doplněn
podle připomínky ministra vnitra (čl. IV a čl. VI). Ze 14 přítomných členů
vlády hlasovalo pro 14.
Vláda předložila sněmovně
návrh zákona 26. 7. 2007. Návrh zákona byl
rozeslán poslancům PSPS ČR jako tisk 262/0 dne 31. 7. 2007. 1. Čtení proběhlo 15. 8. 2007 na 19. schůzi. Návrh zákona byl
poté přikázán k projednání
výborům (usnesení č. 388). Projednávání proběhlo 25. 9. 2007 na 21. schůzi. Lhůta pro projednání
výbory byla zkrácena o 50 dní
(usnesení č. 392).
2. Čtení - Návrh zákona prošel obecnou rozpravou 25. 9. 2007 na 21. schůzi.
Lhůta pro zahájení třetího čtení byla změněna na 48 hodin po doručení pozměňovacích, popřípadě jiných návrhů poslancům. Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 262/2, který byl rozeslán 25. 9. 2007 v 18:25.
Lhůta pro zahájení třetího čtení byla změněna na 48 hodin po doručení pozměňovacích, popřípadě jiných návrhů poslancům. Podané pozměňovací návrhy zpracovány jako tisk 262/2, který byl rozeslán 25. 9. 2007 v 18:25.
3. Čtení proběhlo 27. 9. 2007 na 21. schůzi. Návrh zákona byl schválen (hlasování č. 87, usnesení č. 414).
Poslanecká sněmovna postoupila
dne 9. 10. 2007 návrh zákona Senátu jako tisk 117/0. Návrh projednán
dne 1. 11. 2007 na 9. schůzi Senátu. Senát návrh schválil (usnesení č. 234). Prezident - Zákon doručen prezidentovi k podepsání 8. 11. 2007. Prezident
zákon podepsal
22. 11. 2007.
Ústavní soud
Celá doba příprav i projednávání byla provázena vášnivými diskuzemi a silnými tlaky, zpravidla velmi antagonistickými. I přes obecnou vůli po shodě a hledání kompromisů bylo legislativně-právní řešení velmi komplikované, a to nejen vzhledem ke komplikacím, nastřádaných časem za předchozí roky včetně arbitráží ale i dalšími soudními a právními spory. Do hry nakonec na základě stížností vstoupil i Ústavní soud (ÚS)….
ÚS zmíněný zákon projednával již od roku 2009 až do konečného rozhodnutí v roce 2012.
Konec dobrý, všechno
dobré…
Projednávání
probíhalo dlouho a nakonec přišlo v době, kdy už byl vlastně celý proces úspěšně
dokončen a to bez dalších protestů a sporů…
ČTK,
Ústavní soud (ÚS) zamítl návrh na zrušení části novely mediálních zákonů z roku
2007. Norma umožnila udělovat kompenzační licence pro digitální vysílání. Návrh
na zrušení několika bodů v zákoně podal Nejvyšší správní soud (NSS), podle
kterého zákonodárci nerespektovali pravomoci justice a poškodili práva
neúspěšných uchazečů o licence. Ústavní soud připustil, že novela představovala
"nestandardní změnu pravidel v průběhu hry". "Na druhou stranu
nelze přehlédnout, co všechno bylo v sázce," zdůraznil v nálezu soudce
zpravodaj Vojen Güttler. Zákonodárci se podle Güttlera snažili vyřešit složitou
situaci. Česko potřebovalo urychleně provést digitalizaci, aby nenastala
"televizní tma". Bylo to důležité i kvůli celoevropským dohodám.
"Existoval v celku silný veřejný zájem na zahájení digitálního televizního
vysílání," uvedl Güttler. Veřejný zájem podle ÚS v daném okamžiku převážil
nad zájmy neúspěšných žadatelů o licence. Kořeny sporu sahají k počátkům
digitálního zemského televizního vysílání v Česku. Rada pro rozhlasové a
televizní vysílání v roce 2006 udělila licence šesti plnoformátovým televizím.
Neúspěšní žadatelé však vyvolali soudní spor. Městský soud v Praze pak
rozhodnutí rady zrušil a nařídil jí, aby rozdělení licencí projednala znovu.
Zákonodárci ale na nové rozhodnutí nečekali a justici svým způsobem obešli.
Sporná novela mediálních zákonů umožnila radě udělit takzvané kompenzační
licence těm provozovatelům televizního vysílání, jejichž původní licence
zpochybnily žaloby. V důvodové zprávě k zákonu se výslovně hovořilo o
"mimořádném veřejném zájmu na odblokování situace na mediálním trhu".
Na základě kompenzačních licencí pak začala vysílat TV Barrandov a
zpravodajsko-publicistická stanice Z1. Provozovatel Barrandova loni získal
regulérní licenci, Z1 zanikla. Platnost kompenzačních licencí vypršela spolu s
dokončením digitalizace. Sporná novela mediálního zákona navíc nepřiznala
neúspěšným účastníkům původního sporu o licence právo napadnout žalobami
rozhodnutí o kompenzačních licencích. Společnost Minority, která patřila k
neúspěšným žadatelům, přesto žalobu podala. Po jejím odmítnutí se obrátila na
Nejvyšší správní soud, který následně adresoval ústavním soudcům návrh na
zrušení několika ustanovení zákona. Ústavní
soud se návrhem zabýval od roku 2009. Podle návrhu NSS zákonodárci
nepřípustným způsobem zasáhli do pravomoci soudní moci, a to pouze v zájmu
řešení konkrétní situace na trhu digitálního vysílání. Zasáhli prý také do práv
žadatelů, kteří v předchozím řádném licenčním řízení neuspěli.
Jménem
republiky - Plénum
Ústavního soudu ve složení Stanislav Balík, Vlasta Formánková, Vojen Güttler
(soudce zpravodaj), Pavel Holländer, Ivana Janů, Vladimír Kůrka, Dagmar
Lastovecká, Jan Musil, Pavel Rychetský a Miloslav Výborný rozhodlo o
návrhu navrhovatele Nejvyššího správního
soudu podle čl. 95 odst. 2 Ústavy na zrušení ustanovení čl. IV bodu 3, bodu 5 a
věty druhé a poslední bodu 6 zákona č. 304/2007
Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s dokončením přechodu
zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní
vysílání, za účasti Poslanecké sněmovny
a Senátu Parlamentu České republiky, takto:
Návrh se zamítá.
Prověřovaná
ustanovení Zákona:
Čl. IV Přechodná ustanovení
1. Licence k celoplošnému
zemskému digitálnímu televiznímu vysílání udělená podle dosavadní právní úpravy
a licence k celoplošnému zemskému analogovému a digitálnímu televiznímu
vysílání v části opravňující k zemskému digitálnímu televiznímu vysílání, na
základě které je šířen program ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, se
považuje za licenci k celoplošnému zemskému digitálnímu televiznímu vysílání
podle tohoto zákona; program zůstává ve stejné síti elektronických komunikací,
pokud se držitel licence nedohodne s podnikateli zajišťujícími síť
elektronických komunikací jinak.
2. Vysílání programu na základě
licence k zemskému digitálnímu televiznímu vysílání udělené přede dnem
dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské
digitální televizní vysílání podle § 25 zákona č. 231/2001 Sb., ve
znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nelze zahájit dříve než
dnem následujícím po dni dokončení přechodu zemského analogového televizního
vysílání na zemské digitální televizní vysílání; vysílání však musí být
zahájeno do 360 dnů ode dne dokončení přechodu zemského analogového televizního
vysílání na zemské digitální televizní vysílání.
3. Licenční řízení k
provozování zemského digitálního televizního vysílání šířeného prostřednictvím
vysílačů zahájená a pravomocně nedokončená do dne nabytí účinnosti tohoto
zákona Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (dále jen "Rada")
zastaví.
4. Rada udělí na žádost kompenzační licenci k celoplošnému zemskému
digitálnímu televiznímu vysílání držiteli licence k celoplošnému zemskému
analogovému a digitálnímu televiznímu vysílání, na základě které je šířen
program ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, který
a)
|
do tří měsíců ode dne nabytí
účinnosti nařízení vlády, kterým se stanoví Technický plán přechodu zemského
analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání,
doručí Radě písemné prohlášení, že vrátí soubor technických parametrů
vysílání stanovený v licenci v souladu s Technickým plánem přechodu zemského
analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání, a
písemný závazek ukončit zemské analogové televizní vysílání do 10. října
2010, případně do pozdějšího termínu stanoveného v Technickém plánu přechodu
zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní
vysílání a
|
b)
|
splňuje podmínky stanovené v § 13
odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb.
|
5. Kompenzační licenci udělí
Rada na žádost rovněž osobě,
a)
|
které byla přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona udělena licence k celoplošnému zemskému digitálnímu
televiznímu vysílání rozhodnutím Rady, proti němuž byla podána žaloba, a
|
b)
|
která splňuje podmínky stanovené v
§ 13 odst. 3 zákona č. 231/2001 Sb.
|
6. Žádost o udělení kompenzační
licence kromě obecných náležitostí podání obsahuje náležitosti žádosti o
licenci podle § 14 odst. 1 až 4 zákona č. 231/2001 Sb.; podklady,
které má Rada k dispozici, se nepředkládají. Účastníkem řízení o udělení
kompenzační licence je pouze žadatel. Rada udělí kompenzační licenci do 60 dnů
ode dne podání žádosti. Rozhodnutí Rady obsahuje náležitosti podle § 18 odst. 3
a 4 zákona č. 231/2001 Sb. O šíření programu v síti elektronických
komunikací je účastník řízení o udělení kompenzační licence podle bodu 4
oprávněn jednat s podnikatelem zajišťujícím síť elektronických komunikací i
přede dnem vydání rozhodnutí o udělení kompenzační licence. V případě
kompenzační licence podle bodu 4 stanoví Rada licenční podmínky podle žádosti.
Rozhodnutí Rady o udělení kompenzační licence podle bodu 5 obsahuje licenční
podmínky pro vysílání shodné s podmínkami stanovenými v rozhodnutí o udělení
licence k celoplošnému zemskému digitálnímu televiznímu vysílání, proti němuž
byla podána žaloba; program se umístí ve stejné síti elektronických komunikací,
pokud se držitel kompenzační licence nedohodne s podnikateli zajišťujícími síť
elektronických komunikací jinak.
7. Držitel kompenzační licence
je povinen zahájit vysílání do 360 dnů ode dne udělení kompenzační licence.
8. Kompenzační licence zaniká
a)
|
dnem dokončení přechodu zemského
analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní vysílání,
|
b)
|
uplynutím lhůty 360 dnů ode dne
jejího udělení, nezahájí-li její držitel v této lhůtě vysílání, nebo
|
c)
|
z důvodů uvedených v § 24 zákona
č. 231/2001 Sb.
|
Neukončí-li držitel kompenzační
licence podle bodu 4 zemské analogové televizní vysílání nejpozději 10. října
2010, kompenzační licence uplynutím této lhůty zaniká. Tato kompenzační licence
nezaniká, stanoví-li vláda v nařízení, kterým se vydává Technický plán přechodu
zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální televizní
vysílání pozdější den dokončení přechodu zemského analogového televizního
vysílání na zemské digitální televizní vysílání a nemožnost ukončit zemské
analogové televizní vysílání nejpozději 10. října 2010 byla vyvolána okolnostmi
nezpůsobenými držitelem této kompenzační licence. Kompenzační licence podle
bodu 5 zaniká rovněž dnem, kdy její držitel zahájil zemské digitální televizní
vysílání na základě licence uvedené v bodu 5 písm. a); nezahájí-li její držitel
zemské digitální televizní vysílání na základě licence uvedené v bodu 5 písm.
a) do 360 dnů ode dne, kdy zanikl odkladný účinek podané žaloby, zaniká jeho
kompenzační licence uplynutím této lhůty.
9. Podnikatel sítě
elektronických komunikací zajišťující šíření zemského digitálního televizního
vysílání určeného pro příjem na koncovém mobilním telekomunikačním zařízení
(mobilní telefonní přístroj) a provozovatel převzatého vysílání v kabelovém
systému je při vytváření nejnižší programové nabídky povinen zajistit, aby v ní
bylo zahrnuto vysílání všech celoplošných zemských digitálních programů
nechráněných systémem podmíněného přístupu, které provozovatel celoplošného
vysílání šíří na základě licence k celoplošnému zemskému digitálnímu
televiznímu vysílání nebo na základě kompenzační licence. Provozovatel
celoplošného vysílání je povinen poskytnout uvedené programy podnikateli sítě
elektronických komunikací zajišťujícímu šíření zemského digitálního televizního
vysílání určeného pro příjem na koncovém mobilním telekomunikačním zařízení
(mobilní telefonní přístroj) a provozovateli převzatého vysílání bezplatně a
podnikatel sítě elektronických komunikací zajišťující šíření zemského
digitálního televizního vysílání určeného pro příjem na koncovém mobilním
telekomunikačním zařízení (mobilní telefonní přístroj) a provozovatel
převzatého vysílání jsou povinni uvedené programy ve své nejnižší programové
nabídce bezplatně umístit. Povinnosti podnikatele sítě elektronických
komunikací zajišťujícího šíření zemského digitálního televizního vysílání
určeného pro příjem na koncovém mobilním telekomunikačním zařízení (mobilní
telefonní přístroj) a provozovatele převzatého vysílání v kabelovém systému a
provozovatele celoplošného vysílání stanovené v tomto bodu zanikají dnem
dokončení přechodu zemského analogového televizního vysílání na zemské
digitální televizní vysílání, nastane-li tento den dříve než 31. prosince 2011,
jinak dnem 31. prosince 2011. Práva a povinnosti vyplývající z ustanovení čl.
II bodu 10 zákona č. 235/2006 Sb. zůstávají nedotčeny.
10. Držiteli licence k celoplošnému
zemskému analogovému a digitálnímu televiznímu vysílání, na základě které je
šířen program ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona, Rada na žádost dobu
platnosti této licence v části opravňující k zemskému digitálnímu televiznímu
vysílání prodlouží o dobu 8 let, je-li tento držitel zároveň držitelem
kompenzační licence podle bodu 4. Žádost lze podat do 6 měsíců ode dne, kdy
rozhodnutí Rady o udělení kompenzační licence nabude právní moci. Účastníkem
řízení o prodloužení licence je pouze žadatel. Rozhodnutí o prodloužení doby
platnosti licence Rada vydá do 60 dnů ode dne podání žádosti. Právní účinky
rozhodnutí Rady o prodloužení doby platnosti licence zanikají dnem zániku
kompenzační licence s výjimkou důvodu zániku uvedeného v bodu 8 písm. a) a c).
Žádné komentáře:
Okomentovat