Ministerstvo průmyslu a obchodu
dnes předložilo dlouho očekávané řešení problematiky cen mobilního volání a datových služeb, společně s dokončením legislativního rámce pro přechod na DVB-T2. (PID: ALBSAG6JNWBR).
V rámci návrhu připravil ministr Jan Mládek vládě i usnesení, aby při souhlasu s materiálem navrhla
Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby s vládním návrhem zákona
vyslovila souhlas již v prvém čtení; tzv. "devadesátkou"..
( § 90 odst. 2 až 7 Jednacího řádu PS)
( § 90 odst. 2 až 7 Jednacího řádu PS)
„Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb., o
elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o
elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 483/1991
Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů“.
Důvodem předložení je zajištění a implementace procesu přechodu na nový
spektrálně efektivnější standard DVB-T2 jako klíčové části realizace Strategie
rozvoje zemského digitálního televizního vysílání schválené usnesením vlády ze
dne 20. července 2016 č. 648.
Z
hlediska zajištění právní jistoty pro subjekty, které se budou procesu přechodu
na DVB-T2 účastnit nebo které budou tímto procesem zasaženy, doporučila Strategie
zakotvit základní právní rámec přechodu na DVB-T2 do novely dotčených zákonů,
která vymezí základní podmínky a principy procesu přechodu na DVB-T2 a udělí
potřebné zákonné zmocnění pro vydání tzv. Technického plánu přechodu formou
nařízení vlády. Obdobný postup byl aplikován při realizaci přechodu
z analogového televizního vysílání na digitální televizní vysílání ve
standardu DVB-T.
V první
fázi jsou tedy předkládány návrhy změn zajišťující právní rámec nutných
opatření přechodu. Jedná se o novely zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických
komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o
elektronických komunikacích), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č.
483/1991 Sb., o České televizi, ve znění pozdějších předpisů.
Podstata
navrhovaných změn spočívá v realizaci následujících hlavních věcných cílů,
které je nutno prostřednictvím legislativního rámce vytvořeného pro účely
realizace přechodu na DVB-T2 a v návaznosti na Strategii správy rádiového
spektra schválenou usnesením vlády ze dne 3. června 2015 č. 421 a Strategii rozvojezemského digitálního televizního vysílání zajistit, zahrnují zejména
následující cíle:
·
zakotvit podmínky a pravidla pro souběžné šíření
digitálního televizního vysílání ve standardu DVB-T a DVB-T2 v období do roku 2021,
· zmocnění k sestavení a vydání nařízení Technického
plánu přechodu na DVB-T2, který stanoví některá pravidla pro finalizaci
přechodu na DVB-T2 v období 2020 – 2021/2022,
·
provedení změny stávajících přídělů rádiových
kmitočtů (tzv. refarmingu), na základě kterých dochází v současné době k šíření
digitálního televizního vysílání ve formátu DVB-T a provozování k tomu určených
celoplošných sítí,
·
další částí navrhovaných úprav je zajištění postupu
úhrady nákladů, které přímo souvisejí s uskutečněním přechodu na DVB-T2,
·
zajištění ochrany kvality šíření a příjmu
digitálního televizního vysílání v sítích DVB-T2 proti rušení z pásma 700 MHz a
dalších pásem používaných pro mobilní služby přístupu k vysokorychlostnímu
připojení.
Aktuální politický úkol je pak řešen nad rámec technické povahy celého navrhovaného právního předpisu se
doplňuje úprava ve věci posílení ochrany spotřebitele v oblasti
elektronických komunikací a posílení
postavení Českého telekomunikačního úřadu v oblasti regulace, a to:
- nová úprava přenositelnosti telefonních čísel, konkrétně se nově stanoví maximální délka výpovědní doby v případě přenesení čísla,
- povinnou součástí smlouvy bude muset být ujednání o rozsahu možných jednostranných změn smlouvy i o způsobu jejich oznámení účastníkovi, a to včetně oznámení možnosti odstoupení od smlouvy,
- změna § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích v tom smyslu, že účastník má být informován o svém právu odstoupit od smlouvy na dobu určitou bez sankce, pokud změny smlouvy nevedou ke zlepšení jeho postavení,
- nová úprava maximální výše sankce za spáchání nejzávažnějších přestupků, a to z 20 mil. Kč na 50 mil. Kč. Analogicky se navyšuje také maximální výše sankce v případě opakovaného spáchání, tj. ze současných 40 mil. Kč na 100 mil. Kč, což odpovídá i současné dikci zákona.
Dosavadní
odstavec 22 se označuje jako odstavec 23.
1.
V § 118 odst. 23 písm. a) se částka „2 000 000 Kč“ nahrazuje
částkou „5 000 000 Kč“.
2.
V § 118 odst. 23 písm. b)
se částka „10 000 000 Kč“ nahrazuje slovy „15 000 000 Kč nebo do výše
5 % z čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za poslední ukončené účetní
období, podle toho, která z těchto hodnot je vyšší“ a text „i) až m)“ se
nahrazuje textem „i) až n)“.
3.
V § 118 odst. 23 písm.
c) se částka „20 000 000 Kč“ nahrazuje textem „50 000 000
Kč nebo do výše 10 % z čistého obratu pachatele přestupku dosaženého za
poslední ukončené účetní období, podle toho, která z těchto hodnot je vyšší“ a text
„nebo 21“ se nahrazuje textem „, 21 nebo 22“.
4.
V § 120 odst. 3 se slova „, nejvýše však
na částku 40 000 000 Kč“ zrušují.
Návrh původní části novely zákona k DVB-T2 byl dne 30.
listopadu 2016 rozeslán do meziresortního připomínkového řízení s termínem
dodání stanovisek do 29. prosince 2016,
vypořádání připomínek je uvedeno v části VI. předkládaného materiálu.
Všechny připomínky byly vypořádány a návrh je předkládán bez rozporu.
Nově navržené regulační úpravy k činnosti ČTÚ ve vztahu k mobilním operátorům spolu se změnami kvůli DVB-T2 by pak tedy měla projednat ve zkráceném řízení.
Žádné komentáře:
Okomentovat