V rámci rozbíhajícího se předvolebního boje došlo i na
problematiku mobilního volání a využívání datových telekomunikačních služeb.
Stává se to tak již tradičně po dlouhém období nezájmu politiků -
v době, kdy se toho už moc systémově a hlavně smysluplně upravit nestihne.
Předvolební politizace tématu mobilního volání, resp. cen
datových služeb, není nic nového – jen se občas strany barikád obměňují, ale
rétorika („v zájmu obyvatel“) zůstává podobná. Součástí jsou návštěvy v příslušných institucích,
koordinační schůzky, rychlá a snadná řešení, mediální zájem i svalování viny na
předchůdce nebo raději i na před-předchůdce …..
Nakonec i letos se poměrně rychle našel viník – ČTÚ, a
někteří současní radní…. Není to přitom tak
dávno, co dnes většinově některými politiky i médii chválený dřívější šéf ČTÚ
byl rovněž na pranýři někdejšího
ministra Martina Kuby - ministra průmyslu a obchodu za ODS, který mimochodem v rámci personálních
změn v Radě ČTÚ vládě neúspěšně navrhl a prosazoval tehdejšího advokáta
Roberta Pelikána (dnešního ministra spravedlnosti).
Tehdy byla média „plná“ telekomunikačního regulátora, hlavně
pak v souvislosti s drahými cenami za volání a připravovanou a později
zrušenou první velkou aukcí volných kmitočtů. Velká očekávání byla samozřejmě
nenaplněna. Jedním z mediálně vděčných milníků tehdejší atmosféry bylo vystoupení zástupce ČTÚ na ČT v Hyde Parku
s rekordním počtem negativních reakcí diváků… Letos se role proměnily a
z kritizovaných jsou
chválení a naopak…
Faktem je, že dlouhá léta se segmentu, který je pro průmysl i
občany důležitý, nikdo z politické sféry strategicky a koncepčně příliš
nevěnoval. Ve Sněmovně sice před lety vznikl například podvýbor pro ICT, ale
jeho činnost byla velmi sporadická a odborně znalých poslanců podobně málo. Ani
státní správa a vládní resorty, až na výjimky, neměly nějaký zásadní „tah na
branku“ a vlastně ani silného lídra.
Možná až v loni i v souvislosti se silnou evropskou finanční
podporou rozvoje digitálních sítí a broadbandu vznikla pozice digitálního koordinátora při Úřadu vlády - zatím ale také bez viditelných a obecně
srozumitelných kroků…. K dispozici jsou už ale aktualizované koncepční materiály.
Prapůvodní zárodky projektu digitalizace a elektronizace
systému státní správy vč. e-governmentu přišly na vládní a politické úrovni s Vladimírem
Mlynářem a ministerstvem informatiky po roce 2002. Později, po sloučení
s ministerstvem vnitra a rozdělením části agendy na MPO, pod ministrováním
Ivana Langera, resp. náměstka MV Zdeňka Zajíčka. Přechodné vládnutí pak
digitalizační proces zpomalilo. Další
kroky se sice možná podařily, včetně vzniku státního podniku ad., ale
odpovídající výsledky se nedaří dostatečně prezentovat.
Poslední roky se legislativa sice průběžně mění a
aktualizuje, ale většinou transponuje evropské předpisy. Jde o dynamický obor a
je objektivně těžké předvídat a vhodně nastavovat efektivní pravidla a
podmínky. V současnosti, kdy je obecná společenská a politická tendence
vidět a říkat věci jednoduše a pohlížet na řešení problémů spíše populisticky,
není v krátké době příliš zřejmě naděje na zlepšení přístupu k této
problematice.
Faktem ale každopádně je, že vliv i na mediální sféru již
dávno a v ještě větší míře získal telekomunikační regulátor, zejména
v technicko - kapacitní roli a v regulaci prostředků a cest pro
digitální šíření multimediálního obsahu. Činnost ČTÚ se přímo i nepřímo dotýká
prakticky všech obyvatel. Není proto divu, že zájem o tuto oblast roste i na
politické scéně. Jestli donedávna platilo, že na televizi se dívá každý, o to
více to v dnes platí pro mobilní telefonii a hlavně pro broadband. A také to, že všichni rádi, když už musíme,
platíme co nejméně….
Žádné komentáře:
Okomentovat