úterý 26. srpna 2014

DATA - český mediální trh 2008 - 2014

Kdyby zájem o žánry tištěných periodik přesně odrážel koníčky, kterým se Češi věnují, dalo by se ve zkratce říci, že čím dál víc vaříme, jíme a vysedáváme u televize. Naše zájmy se zužují, ze zorného pole se nám vytrácí sport, informační technologie, ale i bydlení, zahrada a životní styl. Pozvolna nás začíná bavit cestování a příroda, ne však více než bydlení nebo automobilismus. Už nás příliš nebaví ani bulvár.

Pojďte se s námi podívat, co se odehrálo na českém mediálním trhu za uplynulých šest let. Roztřídíme-li ho podle jednotlivých kategorií na deníky, jejich pravidelné tématické přílohy, dále týdeníky a měsíčníky zaměřené na životní styl, sport, hobby, vaření, bydlení, informační technologie a další, zjistíme, že jediné čtyři kategorie, jimž od roku 2008 stoupla čtenost, jsou periodika o vaření (24 %), televizní program (12 %), levnější společenské časopisy (4,2 %) a časopisy zaměřené na cestování a přírodu (2,3 %). V nejobecnější rovině mírně roste zájem o tak zvané spotřebitelské časopisy poskytující běžný servis od tipů na levnější nákupy po doporučení vybraných pořadů v televizi.

Podle odhadů čtenosti, které pravidelně prování Unie vydavatelů, zaznamenaly všechny zbývající porovnávané kategorie od roku 2008 značný propad ve čtenosti, zejména pak periodika zaměřená na informační technologie (- 66 %), ekonomické časopisy (- 63 %), časopisy zacílené na sport (- 58 %), na zahradu a hobby (- 51 %) a na ženy (- 43 %). Klesá zájem o časopisy pro ženy i pro muže, o bulvár i o seriózní žurnalistiku v celostátních denících. Propadají se lifestylové a hobby časopisy.
zdroj Datová žurnalistika

Žádné komentáře: