Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů , předkládá do meziresortu Ministerstvo průmyslu a obchodu. Jde o materiál, který je součástí schválený v Plánu legislativních prací vlády na zbývající část roku 2014, schváleného usnesením vlády č. 165 ze dne 12. března 2014.
Hlavním
cílem návrhu je odstranit nedostatky v transpozici směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11. května 2005 o nekalých
obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu do zákona
o regulaci reklamy. Nedostatky v transpozici vytkla České republice
Evropská komise z 27. ledna 2014, kdy zaslala
ČR formální upozornění (výzvu). Komise České republice vytýká zejména právní
úpravu, která přesahuje rámec maximální harmonizace směrnice. Na základě výtek Komise
přislíbila Česká republika vypuštění namítaných ustanovení ze zákona o regulaci
reklamy, což se děje právě předkládaným návrhem.
Návrhem
se dále adaptuje zákon o regulaci reklamy na část nařízení Evropského
parlamentu a Rady (EU) č. 1169/2011 ze dne 25. října 2011 o poskytování
informací o potravinách spotřebitelům. Uvedené nařízení se stává na území
Evropské unie přímo použitelným k 13. 12. 2014, proto je třeba zákon o regulaci reklamy upravit tak, aby přímému použití nic
nebránilo, aby porušení povinností podle nařízení bylo sankcionovatelné
a zároveň je třeba zrušit úpravu, která plynula z nyní rušené
směrnice ke značení a reklamě potravin. Návrhem se dále přenášejí dozorové
pravomoci k reklamě na potraviny obsahující výživové nebo zdravotní
tvrzení nebo obsahující v rozporu s nařízením Evropského parlamentu a Rady
(EU) č. 1169/2011 o poskytování informací o potravinách
spotřebitelům zavádějící informace z krajských živnostenských úřadů na
Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Důvodem je
zajištění efektivnějšího výkonu státní správy na tomto úseku.
Návrhem
se odstraňují i neprovázanosti nebo nepřesnosti stávající právní úpravy, a to
zejména s ohledem na požadavky praktického užití zákona orgány dozoru.
Upravuje se např. ustanovení týkající se tzv. volební reklamy tak, aby bylo
v praxi aplikovatelné, dále se uvolňují pravidla pro reklamu na činnosti
v pohřebnictví, upřesňují se některé definice a v návaznosti na
předchozí změny se upravuje správní trestání.
Zákon
stanovuje podnikateli různé povinnosti podle toho, zda je zadavatelem,
zpracovatelem nebo šiřitelem reklamy. Pokud zpracovatel zpracuje reklamu pro
vlastní potřebu, stává se de facto také jejím zadavatelem. Tato skutečnost
nebyla v zákoně výslovně uvedena, byť v praxi ve většině případů zpracovatel
automaticky plní ve vztahu k vlastní reklamě povinnosti zadavatele. Pro
jednoznačnost právní úpravy a odstranění případných aplikačních problémů
se navrhuje doplnit stávající právní úpravu o výslovné určení, že za
zadavatele reklamy bude považována i osoba, která zpracuje reklamu pro
vlastní účely.
Navrhované
úpravy označuje předkladatel jako „vyžádané aplikační praxí a odstranění nepřesností zákona vzniklých
předchozími novelizacemi..“
Návrh
řeší hlavní problémové okruhy:
Problematika
„volební reklamy“
V rámci
volební kampaně se vyskytují oznámení týkající se jednotlivých kandidátů či
politických stran. Pro posouzení relevantnosti těchto oznámení je nezbytné, aby
jejich adresát byl informován o tom, kdo si toto sdělení objednal, tedy o
zdroji tohoto sdělení. Absence této informace je nežádoucí, neboť adresát
oznámení bude hodnotit jiným způsobem informaci, kterou prohlašuje konkrétní
kandidát sám o sobě, než tu, kterou poskytne např. jeho konkurent.
V současné
době je sice anonymní reklama týkající se voleb zakázána, avšak toto ustanovení
je v praxi neaplikovatelné - viz část 1.3.C, C.1 (str. 6-7), na což upozornila
v rámci konzultace většina krajských živnostenských úřadů, které
v roce 2013 řešily 21 podnětů ohledně anonymní reklamy týkající se voleb.
Reklama
na činnosti v pohřebnictví
Pohřebnictví je specifickým druhem podnikatelské
činnosti. Reklamu na pohřebnictví je třeba regulovat s přihlédnutím ke
specifikům této činnosti a měla by být omezena s ohledem na zachování
etických zásad a piety.
Úprava definice zadavatele reklamy a
upřesnění stávajících povinností
K efektivnímu výkonu kontrolní
činnosti a vedení správního řízení je často třeba zajistit součinnost osob,
které disponují informacemi a údaji pro výkon dozoru nezbytnými. Je třeba, aby
osoby, které těmito informacemi disponují, je uchovávaly po dobu, v níž je
možné zahájit správní řízení, a poskytly je, i vzhledem k možnosti
promlčení správního deliktu a k účinnosti uložené sankce za spáchání správního
deliktu, v co nejkratším čase. Důsledkem těchto obtíží může být až nemožnost
postihnout reklamu, která je v rozporu se zákonem.
Nedostatky
správního trestání
V zákoně
o regulaci reklamy je v některých případech za správní delikt označeno
jednání, za něž podle tohoto zákona daný subjekt neodpovídá, a naopak za
porušení některých povinností, které subjekty podle tohoto zákona mají, není
stanovena sankce a jsou tedy nepostižitelné.
Neefektivita
dozoru nad reklamou
Materiál je k dispozici pod PID KORN9M2GYHDU v EKLEPu
Žádné komentáře:
Okomentovat