Francouzský konvergovaný regulační orgán Conseil supérieur de l’audiovisuel (CSA) vydal u příležitosti MDŽ již druhou „kritickou“ analytickou zprávu“
o zastoupení žen v televizích a rádiích ve Francii. Tato zpráva
analyzuje stav zastoupení žen ve francouzských televizních a
rozhlasových programech v roce 2016 a to z kvantitativního i
kvalitativního hlediska. Současně se věnuje navrhovaným opatřením, která
CSA s ohledem na práva žen v roce 2016 přijala.
Studie při celkovém zobecnění získaných dat mj. ukazuje, že ženy jsou ve
francouzských elektronických médiích údajně stále nedostatečně
zastoupeny (38%). Jako „odbornice“ jsou do televizí a rádií zvány v 30%
ze všech zastoupení a v pozici "politických hostů“ tvoří jen 32%
z celkové účasti. Podobně, jako v jiných statistikách, už ale studie
prakticky nebere v potaz, jaký je například reálný podíl žen mezi
„politiky“… Pozitivní výsledky analýza zjistila u veřejnoprávního
vysílání, kde ženské zastoupení dosahuje až k 56%. V případě
zpravodajských TV kanálů se pak „ženský podíl“ přiblížil hranici 40%.
Regulační orgán CSA spočítal, že pouze 3% francouzských TV kanálů a
rozhlasových stanic svým vysíláním přispívá k odstraňování genderových
stereotypů či dokonce násilí na ženách. Výsledky budou jistě předmětem
další diskuze, mj. i kvůli metodice výzkumu a korektnosti dat a vstupů
pro veřejně prezentované závěry. Diskuze samozřejmě bude i k celé
analyzované problematice.
CSA si pro další rok vytkla za cíl „aktivně podporovat přístup k podpoře
žen v rozhlasovém a televizním vysílání spolu se snahou pomoci lépe
vnímat a chápat obraz žen v reklamě či hudebních videoklipech…“.
Je pravděpodobné, že podobné výzkumy a aktivity se ve větší míře dříve
nebo později objeví i v dalších evropských zemích i u nás. Opět je,
podobně jako v jiných analýzách, otázkou objektivnost metodiky i
prezentace výsledků i na ně navazující závěry.
Ostatně i u nás podobné diskuze nad „analýzami“ vysílání probíhají, byť
v jiných mediálních tématech. Poslední dobou se kvůli tomu do centra
pozornosti po delší době dostává i regulační Rada pro rozhlasové a
televizní vysílání (RRTV).
Není zase až tak dávno doba, kdy RRTV z podnětu Poslanecké sněmovny
analyzovala zastoupení politiků v českých televizích a rádiích (bez
rozdílu pohlaví). Nejprve se, ještě v době dominance některých televizí a
bez většího rozšíření internetových médií, statistické hry soustředily
na kvantitativní výčty a dobu pobytu politiků na obrazovkách a v rádiu -
podle stranického klíče. Hned se k tomu přidaly potíže při změnách,
zániku nebo slučování politických uskupení nebo přestupy či přeběhy
politiků. Ještě větší potíže pak byly s „nepolitickými“ politiky. Ani to
však nestačilo a tak se analýzy rozšířily i o kvalitativní hodnocení
zastoupení lidí v elektronických médiích, čímž se statistická chybovost
ještě více zvýšila. Kladné, záporné či neutrální hodnocení vyznění
prezentace politiků v médiích bylo velmi nepřesné a ani neřešilo třeba
synergii, kombinaci a celkové působení při více vystoupeních nebo vůbec
přístup konkrétního média k danému exponentovi. Výsledky pak byly téměř
vždy zavádějící neboť nejen zákonodárci, ale ani nikdo jiný nedokázali
nikdy přesně říct jaký správný procentní podíl je ten přesný a
optimální….
RRTV ani jiný regulátor nebo nějaký „osvícený“ orgán nedokázaly
rozhodnout, jaká správná čísla mají v zastoupení politických stran a
hnutí vycházet. A podobně tedy ani nyní regulátoři a autoři francouzské
„Studie o ženách v médiích“ zatím nenašli optimální poměry zastoupení
žen. Stejně tak se nenajdou případní viníci zjištěných „nedostatků“ a
přirozeně se neví jak takové případy trestat…
Odkazy
- CDG
- Czech-Under Net PF
- DIGI kampaň Státní info web
- DIGI KOALICE
- DIGI příjem (studentský web)
- DIGI u nás...( Projekt ukončen)
- digitalNews.sk
- Digitální televize.cz
- DVB-T SHOP + info
- Evropská komise - direktoriát pro IT a média
- Hermes DIGI
- http://www.ceskamedia.cz
- http://www.digitalnitelevize.cz
- http://www.digizone.cz
- Ing. Soukenka - Spectrum management a dividenda
- Louč
- NEW - DIGITÁLNÍK
- Národní koordinační skupina pro digitální vysílání v ČR
- Slovensko DIGImedia
- Slovenská média
- Tasemnice
- Technet - digitální televize (jak dobře nakoupit)
- Univerzita
- www.digitalne.tv
- ČRo Digital
- ČT Digital
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat