Skupina vlastníků rádií ve Velké
Británii ( zastupující 80 komerčních
stanic - mj. UTV Media, UKRD,
Celador, Quidem, Media Sound Holdings, Q Radio Network, CN Radio a Anglian
Radio a další řadu nezávislých stanic) –
vydala prohlášení, v němž varuje před unáhleným přepnutím na digitální rozhlasové
vysílání v Británii. Plán rozhlasové digitalizace má ve Velké Británii poměrně
velkou podporu vlády.
Aktuálně se již letos v prosinci
očekává, že britský ministr kultury a
komunikací Ed Vaizey oznámí definitivní vládní plány a časový harmonogram
přechodu z analogového vysílání v pásmu FM a AM na digitální rozhlasové
vysílání v DABu.
Zástupci vybraných komerčních rozhlasových
skupin varují před katastrofálními dopady ukvapené rozhlasové digitalizace, a
to i přes prokazatelně pozitivní výsledky dosavadního vývoje a participace v digitálním
broadcastingu. Obavy se vztahují zejména k menším komerčních rozhlasových projektů
jako i v případě regionálně či lokálně zaměřených stanic a především k poměrně
velkým finančním nárokům. Tato výhrada je vztahována i na samotné posluchače a
nutnost pořízení nových přijímačů. zatím se podle aktéru „protestu“ ani s pokrokem
v rozšíření digitálního rozhlasového vysílání ani zásadně nesnížila cena
přístrojů pro příjem v DABu.
Lobbisté také varují před rizikem nevyužitelností pásma VKV po konci
rozhlasového analogu.
Vláda na tento protest reaguje s tím,
že vše další bude součástí prosincové prezentace harmonogramu digitalizace
spolu s prověřením všech krizových míst projektu cestou odborných studií a
analýz.
Plánovaný přechod národních,
regionálních a lokálních stanic z pásma FM na DAB by měl naplno začít v roce 2015.
Zástupci komerčních médií doporučují mj.:
1. Any transition to DAB should take place carefully, gradually and be consumer led.
- Previous successful switches – such as to FM – were gradual and took place over a far longer timescale than is likely to be proposed now.
- The UK is the only EU country considering a DAB switchover and there are also no similar plans in other major radio markets with digital broadcast networks such as the USA and Australia.
- An overly hasty, one-size-fits-all approach, enforced by government on the whole industry, risks leaving many consumers behind, and jeopardising the future of many smaller local radio stations. A more considered progression will allow the broadcasting market and consumers to dictate where the next commercial and government investment should be.
- Ofcom should be asked to create a regulatory environment in which broadcasters face no impediment to ceasing analogue transmission if they choose. Broadcasters should be able to decide on a market-by-market or station-by-station basis whether and how to make the transition to digital.
- In all other respects, Ofcom should be asked to adopt a platform-neutral position, recognising that digital switchover may not be appropriate or feasible for all stations. Broadcasters wishing to withdraw a station from DAB should be able to do so without the threat that the associated local analogue frequency will be withdrawn by Ofcom and not readvertised.
- To protect stations remaining on FM, we advocate a combined station list as mandatory on all sets: complementary programme listings for FM and DAB so that all local and national stations have equal prominence to listeners.
- Without a taxpayer dividend from the sale of analogue spectrum, it is unclear what policy objectives are served by a government-mandated switchover. Any switchover proposal should clearly and rationally express what these objectives are.
- Strict criteria for switchover should be set out to ensure as few listeners as possible are disenfranchised by any switchover plan. For example, AM / FM listening, both in general and in-car, should have reduced to 10 per cent of total radio listening; DAB coverage should be equivalent to analogue coverage for all BBC and commercial stations.
- Any switchover plan should clarify what will happen to those stations, BBC and commercial, for which migration to digital is either technically or financially unfeasible. It should be made clear how the interests of listeners in those localities are being protected.
- Given the significant consumer, licence fee and industry costs associated with switchover, publication of an objective and comprehensive CBA for external scrutiny is an essential prerequisite for any switchover decision.
Žádné komentáře:
Okomentovat