Nezbytnou součástí
všech fází příprav i samotné realizace procesu televizní digitalizace byla od
počátku informační kampaň. Tomuto tématu přirozeně rozuměli a rozumějí skoro
všichni a tak debaty na to jak poskytnout srozumitelné, dostatečné a věrohodné
informace, při současném požadavku na jejich „technickou neutralitu“, byly
většinou nekonečné…
Ještě před formálním
ustanovením Národní koordinační skupiny pro digitální vysílání v České
republice („NKS“) v roce 2006 se souběžně rozběhly práce na celkové
strategii i informační a komunikační kampani.
Ministerstvo
informatiky ve spolupráci s Ministerstvem kultury připravilo dokument Koncepce rozvoje
digitálního televizního vysílání v České republice, jehož cílem bylo „urychlit
přechod ze zemského analogového televizního vysílání na zemské digitální
televizní vysílání v České republice, časově vymezit jednotlivé fáze tohoto
přechodu, stanovit podmínky úplného vypnutí zemského analogového televizního
vysílání a určit úlohu státu v celém procesu“. Koncepci schválila vláda dne 15.
3. 2006.
V souladu s Koncepcí
rozvoje digitálního vysílání v České republice pak Český
telekomunikační úřad 28. prosince 2006 vydal opatření obecné
povahy, kterým se stanoví Technický plán přechodu zemského analogového televizního
vysílání na zemské digitální televizní vysílání (TPP) (pdf).
NKS formálně vznikla
usnesením vlády ČR ze 17. května 2006 č. 563 „k institucionálnímu zabezpečení Koncepce
rozvoje digitálního vysílání v České republice“. Součástí předložených a
schválených materiálů byly mj. i „Základní principy informační a komunikační kampaně
k rozvoji digitálního vysílání v České republice, včetně odhadu finančních nákladů
( obsažené v části IV materiálu č.j.741/06). Institucionální
zabezpečení Koncepce rozvoje digitálního TV vysílání v ČR (pdf)
Tehdejší
vláda premiéra Jiřího Paroubka ve svém usnesení souhlasila s „použitím prostředků rozpočtové kapitoly 338
- Ministerstvo informatiky na rok 2006 ve výši 40 mil. Kč alokovaných podle
usnesení vlády ze dne 26. ledna 2005 č. 105 na dotační titul pro rozvoj
vysokorychlostního přístupu k internetu na pokrytí výdajů informační kampaně a
průzkumů penetrace v roce 2006. Vláda pak uložila ministryni informatiky daně
Bérové předložit vládě ke schválení žádost rozpočtovému výboru Poslanecké
sněmovny Parlamentu České republiky o povolení změn závazných ukazatelů
státního rozpočtu kapitoly 338 – Ministerstvo informatiky v roce 2006.“
Pro
další plánovanou komplexní informační kampaň v dalších etapách televizní
digitalizace vláda uložila úkol tehdejšímu 1. místopředsedovi vlády a ministru
financí Bohuslavu Sobotkovi „vyčlenit ze
státního rozpočtu na rok 2006 z rozpočtové kapitoly 398 - Všeobecná pokladní
správa, položka Vládní rozpočtová rezerva, finanční prostředky ve výši 45,1
mil. Kč na pokrytí výdajů informační kampaně a průzkumů penetrace v roce 2006 a
převést je do rozpočtové kapitoly 338 - Ministerstvo informatiky.“ Dále oka
vláda rozhodla alokovat při přípravě státního rozpočtu na rok 2007 finanční
prostředky ve výši 100 mil. Kč v rozpočtové kapitole 338 - Ministerstvo
informatiky na pokrytí výdajů informační kampaně a průzkumů penetrace v roce
2007 nad rámec střednědobého výhledu výdajů této kapitoly schváleného usnesením
vlády ze dne 7. 9.2005 č. 1131.“
V podobné výši byla plánovány prostředky na kampaň i pro dalším
roky (v té době ještě nebyl znám přesný časový harmonogram ani technický
plán přechodu ad.).
V souladu
s rozhodnutím vlády pak Ministerstvo informatiky 28.7.2006 vypsalo
veřejnou soutěž na Centrální adrese na návrh kreativního konceptu a realizaci
I. etapy informační kampaně. NKS začala
pracovat naplno, vznikly mj. i pracovní komise (Technická, Akademická,
Legislativní ad.). V dalších týdnech soud zrušil rozhodování RRTV o nových
TV licencích a nastala dlouhá patová situace… Vláda pak formálně
16.8.2006 podala demisi a následně vznikla přechodná vláda Mirka Topolánka fungující do 7.1.20007 (demisi
formálně podala již 11.10.2006).
Veřejná soutěž na
první kampaň byla logicky zrušena ještě před finálním výběrem realizátora. Do
konce roku 2006 se ale rozběhl pilotní testovací digitální projekt pro oblast
Domažlic, který byl řešen mimo tzv. technický plán a tím i specifická informační
kampaň byla provedena v podlimitním režimu z rozpočtu Ministerstva
informatiky a ve spolupráce s Českou televizí. Po delších diskuzích se
nakonec do závěru procesu na Domažlicku i informační kampaně zapojila i TV NOVA
(způsobem sobě vlastním.. ).
Další ucelený projekt
přišel až s kompletní diginovelou 2007/2008, novým technickým plánem,
včetně zajištění způsobu financování a mechanismu provedení informační kampaně
až do samého konce celého přechodu od televizního analogu na digitální
vysílání.
Pozn. Skutečně vynaložené finanční prostředky na komplexní informační kampaň, čerpané ze speciálního digitálního účtu
z dílčí zbytkové části výnosů z reklamy na ČT (po odečtení příspěvku
na kinematografii (150 mil.Kč ročně) a technické potřeby ČTÚ), v souhrnu
za období 2008-2012 činily 200 mil. Kč. Z toho čtvrtinu tvořila podpora
specifických skupin obyvatelstva se zdravotním postižením a podpora zdravotních
zařízení, škol a ústavů sociální péče.
Žádné komentáře:
Okomentovat